In 2014 schonk Simryn Gill (Singapore, 1959/ woont en werkt in Australië) de grootse tekening 'Let Go, Lets Go' aan het Museum voor Schone Kunsten Gent (MSK). De 12 panelen behoorden tot haar installatie in het Australisch Paviljoen tijdens de 55ste Biënnale van Venetië en werd 2016 voor het eerst getoond aan het Gentse publiek.
Papier en vergankelijkheid
Verschillende van Gills kunstwerken bestaan uit het verwijderen of het transformeren van het gedrukte woord, als een vorm van poëtische kritiek tegen de autoriteit van canonieke teksten. In 'Pearls' (2000– ), bijvoorbeeld, vormde ze geliefde boeken om tot kralen van papierpulp. Gill begint doorgaans op kleine schaal en vertrekkend van dagdagelijkse voorwerpen. Haar kleine ingrepen voegt ze samen tot encyclopedische gehelen, waarvan de boodschap door herhaling en uitvergroting een grootse resonantie krijgt.
Organische cyclus
Geheel binnen deze werkwijze bestaat 'Let Go, Lets Go' uit een organische collage van minuscule stukjes bedrukt papier die een zwerm van kleine insecten voorstellen. Hiermee legt de kunstenares de nadruk op papier als plantaardig en dus vergankelijk. Het kunstwerk ontstond uit de pulp van planten en zal hier uiteindelijk ook naar teruggaan, in een organische cyclus die centraal staat in Gill’s niet-lineaire wereldbeeld. Het project draait kortom rond entropie: de cyclische passage van het papier, het kunstwerk en uiteindelijk ook de kunstenaar zelf doorheen de tijd.