Ga naar inhoud (Enter)

De Gouden Eeuw Revisited

Een Curieuze Collectie Uit De Nederlanden

Tentoonstelling
10.10.15 – 28.02.16

Giuseppe Arcimboldo, 'Winter', 1573, Kunsthistorisches Museum Wenen.

Het Museum voor Schone Kunsten Gent (MSK) herbergt ruim 60 Hollandse schilderijen uit de 17de eeuw, een periode die onze Noorderburen kennen als 'De Gouden Eeuw'. Maar hoe is deze rijke collectie precies ontstaan en opgebouwd? Wat is de relatie tussen noord en zuid? En is alles wel wat het lijkt? Tijdens het najaar van 2015 zochten we naar een antwoord op deze vragen en zetten we de unieke, soms curieuze collectie volop in de kijker. De museumpresentatie werd volledig vernieuwd en voorgesteld tijdens de tentoonstelling 'De Gouden Eeuw Revisited'.

Bijzondere collectie
De MSK-collectie vormt één van de meest opmerkelijke collecties Hollandse schilderkunst buiten Nederland. Ze omvat werk van meesters als Frans Hals, Jan van Goyen, Willem Claesz. Heda, Albert Cuyp en Roelant Savery. Bovendien heeft het museum enkele uiterst zeldzame stukken in huis. Zo bezitten we het enige bekende werk van AE van Rabel, terwijl ‘Het armenhuis te Utrecht’ van Joost Cornelisz. Droochsloot de enige bekende afbeelding is van die instelling.

Curieuze stukken
Daarnaast bevat de collectie ook een aantal werken die we met reden curieus kunnen noemen. Een aantal schilderijen werd in de loop van de tijd overschilderd of aangevuld, een fenomeen dat vandaag dankzij restauratie aan het licht komt. Andere werken blijken te zijn uitgesneden uit grotere doeken en afzonderlijk verkocht - een typische praktijk in kunsthandel van de 19de eeuw. En dan zijn er nog de eigenaardige interpretaties van bepaalde stukken, de één al geloofwaardiger dan de ander...

Vernieuwende presentatie
Het museum brengt sinds eind 2015 het verhaal van deze 17de-eeuwse collectie op een vernieuwende manier, door de schilderijen voor het eerst ‘in context’ te tonen. Schotels, kannen en glaswerk worden opgesteld in de buurt van de stillevens. Bij schilderijen met dieren komen prenten, opgezette vogels en schelpen die model stonden voor de kunstenaar. De schilderijen komen opnieuw in collages aan de muur, zoals ze ooit in de huiskamers van rijke lieden hingen.

Speciaal voor het MSK maakte kunstenares Isabelle de Borchgrave bovendien 5 papieren kragen, geïnspireerd door de iconische gesteven kragen op de 17de-eeuwse portretten. Onder de titel 'Le Boudoir des Mortes' werden deze opgenomen in de historische opstelling.

Ten slotte namen we de zalen met schilderkunst uit de Noordelijke en de Zuidelijke Nederlanden grondig onder handen. De ruimten werden verbouwd, schilderijen herschikt, uit de depots gehaald en toegevoegd aan de permanente opstelling. Deze omwenteling kreeg niet voor niets de titel ‘De Gouden Eeuw Revisited’ mee.