Ga naar inhoud (Enter)

Path of Virtues

12.11.24 – 01.03.26
route
20241007 MSK Behind the scenes c Martin Corlazzoli COR05322

Jong talent Lennert Baerts componeerde op vraag van Brussels Jazz Orchestra muziek geïnspireerd op het Lam Gods van de gebroeders Van Eyck. Deze audiowandeling neemt je mee doorheen de collectie van het MSK. De selectie kunstwerken, van Rubens tot Bruegel, visualiseert een divers palet aan deugden die de bezoeker uitnodigt om de stilte in zichzelf te verkennen.

Path of Virtues is een muzikale ode aan het Lam Gods, bestaat uit 7 delen en vergezelt je tijdens je bezoek aan de collectie van het MSK. De muziekfragmenten zijn gekoppeld aan 7 deugden en houden je gezelschap bij 7 kunstwerken, van Rubens tot Breughel, Minne en de restauratie van het Lam Gods.

Benieuwd naar de inspiratie en het verhaal achter de muziekstukken? Lees dan zeker meer hierover via deze link

De kunstwerken in de muzikale route

OUVERTURE: Van Eyck - Het Lam Gods

De ouverture is een muzikale verbeelding van het bovenregister van het Lam Gods. Hoewel het dient als de inleiding van deze mis, werd het als laatste gecomponeerd. In dit bovenregister wordt het transcendentale weergegeven door de verheerlijkte Christusfiguur.

© Martin Corlazzoli

I TEMPERANTIA: Jheronimus Bosch - De Heilige Hiëronymus

De link naar ‘De heilige Hiëronymus’ van Jheronimus Bosch ontstaat doordat dit schilderij het moment lijkt vast te leggen waarop de ascetische Hiëronymus afstand doet van zijn aardse bezittingen en bestaan. Deze scène zet, zelfs vandaag de dag, aan tot reflectie. 

Jheronimus Bosch, 'De heilige Hiëronymus', ca. 1485, MSK Gent

II CARATIS: George Minne - Moeder beweent haar dode kind

Dit deel van de mis draagt een onmiskenbare emotionele zwaarte, die al begint bij het zien van het hartverscheurende beeld van George Minne.

George Minne, Moeder beweent haar dode kind, 1886, MSK Gent

III PRUDENTIA: Gustave van de Woestyne - Christus in de woestijn

In ‘Christus in de woestijn’ van Gustave van de Woestyne draait alles om de verheerlijking van God en het innerlijk conflict van Jezus. Door muzikale stilstand, een gevoel van frozen time, probeert de componist de immense leegte van de woestijn op te roepen.

Gustave Van de Woestyne, 'Christus in de woestijn', 1939, MSK Gent

IV FORTIS: Pieter Paul Rubens - De geseling van Christus

In De Geseling van Christus van Rubens komt de deugd FORTIS tot uiting in de manier waarop Christus zijn lijden onderging. Zijn doorzettingsvermogen en innerlijke kracht, waarmee hij zijn lot accepteerde, blijven tot op de dag van vandaag een inspiratiebron voor velen.

Rubens

V FIDES: Léon Frédéric - Het begrafenismaal

FIDES, wat staat voor trouw of geloof, is zonder twijfel een van de meest persoonlijke delen van deze mis. Hoewel het schilderij van Léon Frédéric een begrafenismaaltijd uitbeeldt, staan vooral geloof en troost centraal.

Default 3

VI IUSTITIA: Pieter ii Brueghel - Dorpsadvocaat

Het schilderij Dorpsadvocaat van Pieter II Brueghel lijkt op het eerste gezicht bijna clichématig verbonden met de deugd IUSTITIA, of gerechtigheid. Brueghels werk, zoals veel van zijn schilderijen, fungeert als een historisch document dat een dieper inzicht geeft in de tijd waarin het werd geschilderd.

Pieter (de Jonge) Brueghel, 'Dorpsadvocaat', 1621, MSK Gent - Collectie Vlaamse Gemeenschap

VII SPES: Emile Claus - De ijsvogels

And thou shalt renew the face of the earth... Fill the hearts of thy faithful people... Deze zinnen uit de Alleluia-tekst sprankelen van hoop en zijn perfect om in het laatste deel van de mis de deugd Spes (hoop) te verklanken. Het werk roept een beeld op van hoop voor een betere toekomst, net zoals de kinderen in het schilderij het onbezoedelde potentieel van die toekomst lijken te symboliseren.

Emile Claus, 'De ijsvogels', 1891, MSK Gent

Muziek: ‘Mass of Seven Virtues’, gecomponeerd & gearrangeerd door Lennert Baerts, Brussels Jazz Orchestra, Vitja Pauwels (gitaar), Sep François (percussie) & Andrew Claes (elektronica)
Opname:
Alaska Studios (Lokeren). Recording supervisor: Lieven Cambré. Editing: Jan Viggria.
Mix:
Peter Philips. Mastering: Frederik Dejongh – Jerboa Mastering.
Artistieke projectleiding:
Lennert Baerts
Executive producer & productiecoördinator:
Thadeus Jolie voor Brussels Jazz Orchestra vzw.
Communicatie:
Betty Vanlangendonck.
Office management
: Roxane Baeyens.