Rombouts was een gevestigde waarde in het Antwerpse kunstenaarsmilieu. Na zijn opleiding bij Abraham Janssen (ca. 1575-1632) migreert hij aan het begin van de 17de eeuw naar Italië, waar hij geïnspireerd wordt door de revolutionaire schilder Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571-1610) en diens belangrijkste navolger Bartolomeo Manfredi (1582-1622). Terug in Antwerpen ontwikkelt hij een geheel eigen artistieke identiteit. Rombouts weet invloeden uit Noord en Zuid subliem te versmelten en specialiseert zich succesvol als caravaggistisch figuurschilder in monumentale genrevoorstellingen. Hoezeer zijn schilderkunst ook gewaardeerd werd tijdens zijn leven, na zijn dood werd zijn artistieke nalatenschap naar de vergetelheid verwezen. De tentoonstelling ontsluiert Rombouts’ artistieke persoonlijkheid en plaatst zijn werk in een nieuw perspectief.
Rombouts’ schilderij met de Allegorie van de vijf zintuigen is ongetwijfeld één van zijn meest virtuoze creaties. De schilder maakte het stuk in 1632 in opdracht van zijn mecenas, de bisschop Antoon Triest (1577-1657). Het was ongetwijfeld één van de pronkstukken van zijn ruime kunstverzameling. Het schilderij is één van de weinige allegorische voorstellingen binnen het oeuvre van Rombouts. Vijf mannelijke, volks ogende figuren belichamen de vijf zintuigen. Links in de compositie verbeeldt een oudere man, met een knijpbril en spiegel aan de hand, het zicht. De naar boven blikkende muzikant, die een theorbe bespeelt, stelt het gehoor voor. Centraal bevoelt een blinde man, die de tastzin voorstelt, een antieke sculptuur. De figuur met de half ontblote borstkas en het glas wijn in de ene en de karaf in de andere hand stelt de smaak voor. Dat de rechtopstaande jongeman rechts in beeld alludeert op de geur maken zijn attributen, de pijp en de tros knoflook, duidelijk.