Het MSK kocht recent Meisjes communicanten (Les Communiantes) van Maurice Denis (1870-1943) aan. Het schilderij uit 1898 is karakteristiek voor de eerste, zogeheten Nabi-periode van de Franse kunstenaar en theoreticus. Voor de collectie betekent de verwerving een belangrijke aanvulling op Denis’ geïllustreerde boek Le Voyage d’Urien (1893) en prentenreeks Amour (1899) en, in een breder verband, op het ensemble Belgische symbolistische kunst in een internationale, in essentie Franse context.
Als jonge kunstenaar maakte Maurice Denis deel uit van de Parijse groep van de Nabis die Paul Sérusier (1864-1927) in 1888 oprichtte. Andere leden waren onder meer Pierre Bonnard (1867-1947), Paul Ranson (1861-1909), Félix Vallotton (1865-1925) en Edouard Vuillard (1868-1940). Door het Hebreeuwse woord ‘nabi’ te kiezen, gaven deze jonge kunstenaars aan zich te beschouwen als ‘profeten’ van nieuwe ideeën die een renaissance van het schilderen moesten inluiden.
De Nabis keerden zich tegen het positivisme en namen afstand van het impressionisme en het neo-impressionisme. Ze lieten zich daarentegen begeesteren door Paul Gauguin (1848-1903) die proclameerde dat een kunstwerk geen imitatie van de werkelijkheid meer mocht zijn, maar wel een plastisch equivalent. Hun ideaal was een vergeestelijkte kunst waarin elk waarneembaar object een teken moest zijn van een idee, het zichtbare een openbaring van het onzichtbare. De referenties waren talrijk en alle even inspirerend: tribale kunst, Japanse prenten, volkskunst, Trecento-schilderkunst, Gauguin uiteraard, maar ook Paul Cézanne (1839-1906), Pierre Puvis de Chavannes (1824-1898) en Odilon Redon (1840-1916). De Nabis streefden naar een uitgesproken vereenvoudiging: de emotionele kracht mocht immers niet in details verloren gaan. De eenheid op het doek bouwden ze niet op rond een centraal perspectief, maar lieten ze ontstaan uit een ordening van vlakke, decoratieve kleurpartijen. De optische harmonie ging dus uit van het schilderij zelf waarin lijn, kleur en textuur hun eigen wetten stelden. De traditionele hiërarchie werd op deze manier genegeerd: alle delen van het schilderij waren immers even belangrijk.