Het was eveneens tijdens deze jaren dat Van de Woestyne zijn interesse voor de frescokunst omzette naar de praktijk. Aan de woonhuizen op het landgoed van het echtpaar De Zutter bracht hij verschillende christelijk geïnspireerde muurschilderingen aan, waaronder Gastvrijheid voor vreemdelingen dat hij in 1920 voor het Rozenhuis
realiseerde. Op het fresco nodigt de kunstenaar zelf een reiziger uit om binnen te treden. Het motief verwijst naar een van de ‘werken van barmhartigheid’, zoals vermeld in het evangelie van Mattheüs, en de stijl herinnert aan de Vlaamse Primitieven en het Italiaanse quattrocento. Destijds bevond het fresco zich buiten, rechts van de voordeur van het Rozenhuis; sinds 1969 maakt de schildering deel uit van de verzameling van het MSK. Op initiatief van Marie-Jeanne Vanderlinden (1910-1997), weduwe van de zoon van Charles De Zutter, Victor (1900-1967), was het fresco van de muur gehaald, overgebracht op polyester en aan het museum geschonken.
Met Familie in de tuin verwerft het MSK een aanvullende tastbare herinnering aan de vruchtbare jaren die Gustave Van de Woestyne doorbracht in het Rozenhuis in Waregem, jaren waarin hij zich verder ontwikkelde tot wat hij zou worden, met name een van de meest originele kunstenaars die zowel voor, tijdens als na de Eerste Wereldoorlog bepalend is geweest voor de ontwikkeling van de internationaal georiënteerde moderne kunst in België.
[1] FLORQUIN, Joos, ‘Jules de Sutter. Oudburchtweg 27, 9830 Sint-Martens-Latem (1967)’, Ten huize van… (reeks 15), Leuven, Davidsfonds, 1979, p. 233.
[2]
VAN DE WOESTYNE, Gustave, Karel en ik. Memento, Antwerpen, Davidsfonds, 2020.