Ga naar inhoud (Enter)

Werken van het MSK internationaal op reis deze herfst en winter

Bosch op Krasse Koppen
Zaalzicht tentoonstelling Krasse Koppen in het KMSKA met 'De kruisdraging' van Jheronimus Bosch (?).

Deze herfst en winter zal een indrukwekkend aantal werken uit de MSK-collectie te zien zijn in Antwerpen, Hasselt, Laren, Middelburg, München, Neuss, Oostende, Perpignan en ’s-Hertogenbosch. Iets om best trots op te zijn, maar hou er dus rekening mee dat deze werken even niet te bewonderen zijn in het MSK.

La Grande Bleue. Schilders van de Méditerranée
Nog tot 7.01.24 Singer Laren

Vanaf omstreeks 1870 oefent de Middellandse Zeekust een grote aantrekkingskracht uit op kunstenaars. Aan de Zuid-Franse kust wanen zij zich in een aards paradijs. Daar slaan ze in relatieve afzondering en onder invloed van het intense licht, de scherpe contouren en de felle kleuren aan de Méditerranée ook in artistiek opzicht nieuwe wegen in. Met moderne schilderwijzen, een feller kleurgebruik en een uitgesproken vormentaal tot gevolg. De tentoonstelling focust op Nederlandse kunstenaars en plaatst hen in de context van hun Franse, Italiaanse, Spaanse en Belgische tijdgenoten en inspiratoren.

Met van het MSK: Middag in Estérel van Emile Claus, De strohoed van Jean Van den Eeckhoudt, De baai van Collioure van Willem Paerels en Pijnboom aan de zee bij zonsondergang van Théo Van Rysselberghe.

Het Kunstuur 2
Nog tot 14.04.24 Hasselt

Het Kunstuur toont topwerken van Belgische kunstenaars uit de periode 1850-1950 op een andere manier. Bekende Vlamingen vertellen wat hun band is met de kunstenaar of met het schilderij.

Op de nieuwe, tweede tentoonstelling in Hasselt zullen Mansarde II van Jean Brusselmans, Lichtweerkaatsing ‘s morgens op de Theems in Londen van Emile Claus en Louise van Léon De Smet te zien zijn.

De mythe van Spanje. Ignacio Zuloaga (1870-1945)
Nog tot 4.02.24 Kunsthalle der Hypo-Kulturstiftung München

Kunsthalle München presenteert een omvangrijke tentoonstelling van de Spaanse schilder Ignacio Zuloaga. Als geen andere kunstenaar stond Zuloaga rond 1900 in voor de beeldvorming van Spanje in het buitenland. Zijn werk kenmerkt zicht door taferelen van stierenvechters en flamencodansers, van bedelaars, heksen en kleine mensen die de erfenis van Velázquez en Goya oproepen, van asceten en boetelingen onder de Spaanse brandende zon, van het sobere leven van de plattelandsbevolking. In een tijd van industrialisatie en van een toenemende oriëntatie op het Europese modernisme, trachtte Zuloaga vast te houden aan de "Spaanse ziel". Hij oogstte er internationaal succes mee.

Uit de MSK-collectie is Spaanse boeren op de markt te zien.

Brueghel. De familiereünie
Nog tot 7.01.24 Het Noordbrabants Museum ’s-Hertogenbosch

Schilders met de achternaam Brueghel – ook wel gespeld als Bruegel – speelden twee eeuwen lang een ongekend grote rol in de Europese kunst. Stuk voor stuk bezaten ze een uitzonderlijke techniek en schilderde vermakelijke composities en pakkende taferelen van het alledaagse en de schoonheid van de natuur.

De Brueghel dynastie bestaat uit maar liefst vijf generaties succesvolle schilders waarvan Pieter Bruegel de Oude wellicht de bekendste is. De Brueghels waren actief tussen 1550 en 1700 en beoefenden bijna álle verschillende soorten schilderkunst; van plaatselijke en buitenlandse landschappen en taferelen uit het alledaagse boerenleven tot allegorieën, mythische verhalen, historiestukken, dieren en bloemstillevens.

Van het MSK worden Dorpsgezicht met bruiloftsdans in de open lucht van Pieter II Brueghel en Studie van aapjes, een hert en andere dieren van Jan I Brueghel tentoongesteld.

De omgekeerde wereld van Adriaen van de Venne
Nog tot 21.04.24 Zeeuws Museum Middelburg

Adriaen van de Venne heeft in het begin van zijn kunstenaarschap 10 jaar lang in Middelburg gewerkt en gewoond (1614-1624). In deze periode schilderde hij zowel een aantal bijzondere allegorische schilderijen, waaronder De Zielenvisserij en Gezicht op de haven van Middelburg, als kleine landschappen in de vier seizoenen. Ook ontwierp hij politieke prenten voor de uitgeverij van zijn broer Jan van de Venne en illustreerde hij boeken van auteurs als Jacob Cats en Constantijn Huygens. Rond 1625 verhuisde Van de Venne naar Den Haag, waar hij tot het eind van zijn leven bleef wonen en werken. Het werk van Van de Venne veranderde met zijn nieuwe klantenkring. De tentoonstelling in het Zeeuws Museum toont, naast de bruiklenen uit het Rijksmuseum, bijzondere werken uit grotere en kleinere (museale) instellingen en particuliere verzamelingen, zowel uit binnen- als buitenland.

Ook twee werken uit de MSK collectie zullen te zien zijn: Goet gelach en Quaet slagh.

Krasse Koppen. Bruegel, Rubens en Rembrandt
Nog tot 21.01.24 KMSKA Antwerpen

In het najaar van 2023 staat in het KMSKA het gezicht centraal. In de tentoonstelling Krasse Koppen tonen ze de ontwikkeling van een nieuw genre, dat van de tronie. In de 17de eeuw piekt immers de interesse voor de tronie, het oude woord voor gezicht. Kunstenaars als Peter Paul Rubens, Rembrandt en Johannes Vermeer zetten al hun talent om het gelaat te schilderen. Tronies zijn vaak kleine werkjes, verbluffend geschilderd, getekend of gegraveerd. In deze intieme werken kom je dichter dan ooit bij de kunstenaar.

Voor deze tentoonstelling brengt het KMSKA nationale en internationale topstukken samen waaronder uit de MSK-collectie Studies van het hoofd van Abraham Grapheus van Jacob Jordaens en De kruisdraging van Jheronimus Bosch (?)* dat voor het eerst in 70 jaar het museum verlaat.

* het auteurschap staat ter discussie

Daring Visions. George Minne and Léon Spilliaert. From Symbolism to Expressionism
Nog tot 3.03.24 Clemens Sels Museum Neuss

De tentoonstelling belicht de fascinerende en mystieke visuele werelden van de symbolisten George Minne (1866-1941) en Léon Spilliaert (1881-1946). Het werk van deze twee pioniers van het modernisme markeert de overgang van het symbolisme naar het expressionisme. Vanuit de omvangrijke Duitse Symbolistische collectie, wordt een verrassende blik op dit baanbrekende tijdperk in België geworpen. Aan de hand van ca. 70 schilderijen en beeldhouwwerken uit Duitse en internationale collecties, onderzoekt Daring Visions de invloed van Minne en Spilliaert op de kunst van de 20ste eeuw.

Van het MSK wordt De kleine gekwetste, Treurende moeder, Studies van zes geknielde jongelingen en Studie voor ‘De fontein der geknielden’ van George Minne getoond en Silhouet van de schilder van Léon Spilliaert.

Zeldzaam en onmisbaar. 100 topstukken uit Vlaamse collecties
Nog tot 25.02.24 MAS Antwerpen

Naar aanleiding van de twintigste verjaardag van het Vlaams Topstukkendecreet zullen werken van Michelangelo, Magritte, Francis Bacon, Ensor, Henry Moore, Rubens en andere wereldberoemde namen dit najaar in het MAS te zien zijn. De tentoonstelling Zeldzaam en onmisbaar brengt een persoonlijke selectie van een kleine 100 werken uit de Vlaamse Topstukkenlijst. Kunstwerken, manuscripten en artefacten waarvoor bezoekers anders Vlaanderen moet doorkruisen zijn nu tijdelijk op één plek te bewonderen. Sommige stukken worden voor het eerst tentoongesteld.

Maar liefst acht werken van het MSK zullen er te bewonderen zijn: Het balkon van Manet van René Magritte, Giovanni Paola Cornaro van Jacopo Tintoretto, Portret van een kleptomaan van Théodore Géricault, De lezing door Emile Verhaeren van Théo Van Rysselberghe, Zelfportret in Italië van Josse Sébastien Van den Abeele, Portret van Marguerite Van Mons van Théo Van Rysselberghe, De heilige Jacobus de Mindere van Jean Delcour en Franciscus van Assisi ontvangt de stigmata van Peter Paul Rubens.

Rose, Rose, Rose à mes yeux – James Ensor en het stilleven in België 1830 – 1930
Nog tot 14.04.24 Mu.ZEE Oostende

2024 staat in Vlaanderen in het teken van James Ensor, dan is het 75 jaar geleden dat de Oostendse grootmeester overleed. Mu.ZEE geeft mee het startschot van dit bijzondere jaar met Rose, Rose, Rose, à mes yeux! James Ensor en het stilleven in België 1830-1930, de eerste tentoonstelling ooit gewijd aan de stillevens van Ensor. De tentoonstelling volgt de evolutie binnen het oeuvre van Ensor en binnen de geschiedenis van het stilleven in België. Een 30-tal werken van Ensor uit publieke en private verzamelingen uit binnen- en buitenland, worden geplaatst naast een 120 veelal onbekende, zelden of nooit publieke getoonde stillevens die de ontwikkeling van het beeldgenre in België illustreren (Antoine Wiertz, Marie de Bièvre, Louis Thévenet, Marthe Donas, Rik Wouters, Jean Brusselmans e.a.). Bijzondere aandacht gaat ook uit naar geheel vergeten vrouwelijke schilders zoals Alice Ronner en Georgette Meunier, en naar de geïsoleerde figuur van Henri De Braekeleer.

Van het MSK zal Stilleven met wild, bloemen en vruchten van Jean-Baptiste Robie, Stilleven met atelierattributen van Louis Dubois, Atelierbenodigdheden van Alfred Verhaeren, Stilleven met asplant Gustave Van de Woestyne en Stilleven met wereldbol, eveneens van Gustave Van de Woestyne, te zien zijn.