Het is een rijk, representatief ensemble van geïllustreerde boeken, historische tijdschriften en tentoonstellingscatalogi die op regelmatige basis ook deel uitmaken van de wisselende collectiepresentaties op zaal. Deze collectie werd recent verrijkt via de aankoop van Le Voyage d’Urien van André Gide (1869-1951) dat in 1893 met illustraties van de Franse kunstenaar Maurice Denis (1870-1943) in Parijs verscheen.
Gedurende zijn hele artistieke loopbaan had Maurice Denis een bijzondere affiniteit met het geschreven woord. Zelf legde hij zijn artistieke ideeën en kunsthistorische beschouwingen vast in tal van publicaties. Een belangrijk aantal artikels werden gebundeld onder de titel Théories. Du Symbolisme et de Gauguin vers un nouvel ordre classique die voor het eerst gepubliceerd werden in 1912, en Nouvelles Théories. Sur l’art moderne, sur l’art sacré die tien jaar later verschenen. Deze teksten zijn onlosmakelijk verbonden met het plastisch werk van de kunstenaar. Maurice Denis hield ook een Journal bij die op het einde van de jaren 1950 werd gepubliceerd. In dit dagboek schreef hij helder, intelligent en ongedwongen zijn persoonlijke beschouwingen neer over het leven, over zijn geloof en over de waarachtigheid van de kunsten. Tijdens de jaren 1890 streefde de kunstenaar in zijn Journal ook een dichtkunst na, hierbij geïnspireerd door de door hem zo geliefde symbolistische teksten van onder meer Stéphane Mallarmé (1842-1898), Paul Verlaine (1844-1896), Maurice Maeterlinck (1862-1949) en André Gide. Deze interesse voor de eigentijdse literatuur vertaalde Denis eveneens naar de realisatie van grafische prenten, en van boekillustraties in het bijzonder die de kunstenaar vaak in nauwe dialoog met de betrokken schrijvers ontwierp.