Théo Van Rysselberghe painted the Portrait of Marguerite Van Mons in 1886 when the girl was ten years old. She was the youngest daughter of the art patron, Emile Van Mons and the sister of Camille, whose portrait Van Rysselberghe was painting simultaneously (Niedersächsisches Landesmuseum in Hannover). The portraits were painted soon after the girls’ mother had died and are dedicated to their father. Marguerite Van Mons would subsequently marry Thomas Braun, a lawyer, poet and collector. This portrait is part of a series of transitional works, dating from 1885–1887. During this period Van Rysselberghe tried his hand at various styles before converting to pointillism in 1888. The mood of some of the works from this period tended to be rather melancholic and symbolist. The geometric background and Van Rysselberghe’s experiments with the colour black indicate that he was inspired by James McNeill Whistler, who was invited to exhibit with Les Vingt from 1884 onwards. The refined technique and the light, colours are reminiscent of the portraits of Fernand Khnopff.
Artist |
Théo Van Rysselberghe
RKD
VIAF
Wikidata
|
---|---|
Title | Portrait of Marguerite Van Mons |
Date | 1886 |
Period | 19th century |
Signatures, inscriptions, and markings | inscription, signature and year bottom left: au cher ami émile VAN MONS / THEO VAN RYSSELBERGHE - Juin 1886 |
Collection | paintings AAT |
Object type | oil paintings (visual works) AAT |
Inventory number | 1979-C |
Acquisition credit |
gift
The Friends of the Museum Ghent 1979 |
Current whereabouts | Work on display |
Permalink | https://mskgent.be/collection/work/data/1979-C |
IIIF Manifest | https://imagehub.mskgent.be/iiif/3/156/manifest.json |
Art & Architecture Thesaurus |
300015637
portraits
AAT
300189808 figures (representations) AAT |
---|---|
Keywords Iconclass |
22C4(BLACK)
colours, pigments, and paints: black
Iconclass
31D120 Youth, Adolescence, 'Iuventus'; 'Adolescenza', 'Gioventu' (Ripa) Iconclass 31D13 adolescent, young woman, maiden Iconclass 41A2 interior of the house Iconclass 41A32 door Iconclass 41A3221 closed door Iconclass 41A4 decorations (interior of the house) Iconclass 42E131 mourning the dead Iconclass 42E411 mourning dress Iconclass 56BB1 Pain, Sorrow, Sadness; 'Dolore', 'Dolore di Zeusi' (Ripa) Iconclass 61BB2 historical persons - BB - woman Iconclass 61BB2(VAN MONS, Marguerite) historical person (VAN MONS, Marguerite) - BB - woman Iconclass |
School / Style | Impressionist (style) AAT |
Het impressionisme en het fauvisme in België = L'impressionisme et le fauvisme en Belgique (tentoonstelling Elsene, Museum van Elsene, 12.10 - 16.12.1990) / Serge Goyens de Heusch. - Elsene (Brussel) : Museum van Elsene, 1990 (p. 92 passim (ill.)) |
200 jaar verzamelen : Collectieboek Museum voor Schone Kunsten Gent / Arnout Balis, Robert Hoozee, Maximiliaan P.J. Martens, Paul Van Haute. - Gent : Ludion, 2000 (p. 272 (ill. 136)) |
Museum voor Schone Kunsten Gent : Catalogus schilderkunst ; Deel I: 14de - 18de eeuw ; Deel II: 19de - 20ste eeuw / Robert Hoozee, Johan De Smet, Bruno Fornari, Ruth Monteyne. - Gent : Museum voor Schone Kunsten Gent, 2007 (dl. II, p. 20 (ill.)) |
James Ensor : Schrecken ohne Ende (Ausstellung Wuppertal, Von der Heydt-Museum, 12. Oktober 2008 - 8. februar 2009) / Gerhard Finckh, Joachim Heusinger von Waldegg, Herwig Todts, Norbert Hostyn. - Wuppertal : Von der Heydt-Museum, 2008 |
Het Museum voor Schone Kunsten Gent : een keuze uit de mooiste werken / Patrick De Rynck. - Gent : Ludion, 2007 (p. 99 (ill.)) |
Belgische schone : Ensor tot Magritte ; Hoogtepunten uit de verzameling van het Museum voor Schone Kunsten Gent (tentoonstelling Laren, Singer Laren, 16.06 - 30.08.2015) / Johan De Smet, Jan Rudolph De Lorm. - Gent : Museum voor Schone Kunsten Gent, 2015 ; Laren : Singer Laren, 2015 ; Heule : Uitgeverij Snoeck, 2015 (cat. 6 (ill. p. 27)) |
Hoofd en Bijzaak : Portretkunst in Vlaanderen van 1420 tot nu / Katlijne Van der Stighelen. - Zwolle : Waanders Uitgevers, 2008 (p. 255-256) |
Decadence and Dark Dreams : Belgian Symbolism (exhibition Berlin, Alte Nationalgalerie, 18.09.2020 - 17.01.2021) / Ralph Gleis, Maja Brodrecht, Johan De Smet, Jane Block, Hans Körner. - Berlin : Staatliche Museen zu Berlin-Nationalgalerie, 2020 (p. 297) |
Dekadenz und dunkle Träume : Der belgische Symbolismus (Ausstellung Berlin, Alte Nationalgalerie, 18.09.2020 - 17.01.2021) / Ralph Gleis, Maja Brodrecht, Johan De Smet, Jane Block, Hans Körner. - Berlin : Staatliche Museen zu Berlin-Nationalgalerie, 2020 |
Museum voor Schone Kunsten Gent : De collectie (tentoonstelling vanaf 21 maart 2021) / Johan De Smet, Bart Ooghe, Frederica Van Dam, Lieven Van Den Abeele, Cathérine Verleysen. - Gent : Museum voor Schone Kunsten Gent, 2021 |
Musée des Beaux-Arts de Gand : La Collection (exposition dès le 21 mars 2021) / Johan De Smet, Bart Ooghe, Frederica Van Dam, Lieven Van Den Abeele, Cathérine Verleysen. - Gand : Musée des Beaux-Arts de Gand, 2021 |
onder vrienden : 225 jaar verzamelaars rond het Museum voor Schone Kunsten Gent (tentoonstelling Gent, Museum voor Schone Kunsten Gent, 25.11.2023 - 28.04.2024) / Johan De Smet, Frederica Van Dam, Willy Van der Gucht, Manfred Sellink. - Gent : Museum voor Schone Kunsten Gent, 2023 ; Gent : De Vrienden van het Museum, 2023 (p. 187, cat. 189 (ill.)) |
Rare and Indispensable : Masterpieces from Flemish Collections (exhibition Antwerp, MAS, 31.10.2023-25.02.2024) / Thomas Leysen, Ben Van Beneden, Abigail D. Newman, Annemie de Vos, Adriaan Gonnissen. - Antwerp : MAS, 2023 ; Kontich : BAI, 2023 (p. 254-257) |
Zeldzaam en onmisbaar : Topstukken uit Vlaamse collecties (tentoonstelling Antwerpen, MAS, 31.10.2023-25.02.2024) / Thomas Leysen, Ben Van Beneden, Abigail D. Newman, Annemie de Vos, Adriaan Gonnissen. - Antwerpen : MAS, 2023 ; Kontich : BAI, 2023 |
Do you have any suggestions, questions or information about this work? Write us, collectie.msk@stad.gent |