De wereld van 'hij die alles liefheeft'
Net als Monsieur Teste van Paul Valéry heeft Van Caeckenbergh voor zichzelf een innerlijk eiland geschapen en verdoet hij zijn tijd met het verkennen en versterken ervan. Hij gaat op zoek naar het extreme genot van het eenzaam uitvinden.
De wereld begrijpen als bricoleur
De diversiteit van de wereld wordt onderzocht met de methode van het verzamelen, klasseren en inventariseren, waarbij hij vrij gebruik maakt van taxonomie en genealogie, cartografie en kosmogonie. De eenheid van de wereld wordt gereconstrueerd met de techniek van de collage en de assemblage.
Maar het onderzoek gebeurt niet systematisch. De attitude van de kunstenaar is niet deze van de wetenschapper maar van de bricoleur. In plaats van de wereld in kaart te brengen schept hij nieuwe werelden waarin hij als een kamergeleerde in constante verwondering op ontdekkingsreis gaat.
De illusie van het alomvattende
De wereld van Van Caeckenbergh past daarom helemaal aan bij deze van de Gouden Eeuw, toen geleerden en amateurs het universum trachtten te vatten in wonderkamers, verzamelingen en taxonomieën.
Studiolo
De droomwereld van Van Caeckenbergh landde in 2017 in het museum tijdens de tentoonstelling 'De Pantoloog (danke Schön)'. Naar aanleiding daarvan schonk de kunstenaar het werk 'Het sigarenkistje' aan het museum. Deze reusachtige sigarenkist is het atelier van kunstenaar. Twintig jaar lang heeft hij in deze ruimte gewoond en gewerkt.
In niets lijkt het op het atelier van een beeldhouwer of een schilder. Het is eerder een studiolo van een zestiende-eeuwse kamergeleerde. Een studeervertrek dat later evolueerde naar een encyclopedische verzameling of Wunderkammer, de voorloper van het moderne museum. Om te lezen en te schrijven, te dromen of na te denken heeft de kunstenaar niet veel plaats nodig. Patrick Van Caeckenbergh werkt hoofdzakelijk in zijn hoofd.