Charles Verlat (1824-1890) en Victor Servranckx (1897-1965) worden doorgaans niet in eenzelfde adem genoemd. Eerstgenoemde was een ‘académicien’, een traditionalist, decennialang directeur van de Antwerpse Koninklijke Academie voor Schone Kunsten, gespecialiseerd in de portret- en historieschilderkunst: bijbelse, mythologische, geschiedkundige en religieuze thema’s. Servranckx daarentegen staat te boek als één van de vroegste abstracte kunstenaars in België. En toch: diverse jeugdtekeningen van Verlat uit de MSK-collectie, komen uit Servranckx’ eclectische verzameling. Hoewel hij zelf een totaal andere richting uitging, wist hij met andere woorden wel degelijk een goede tekening te appreciëren, zelfs als deze van een oerconservatieve kunstenaar kwam. Verlat maakte de tekening tijdens zijn studiejaren aan de Antwerpse academie. Ze illustreert een belangrijk aspect van het tekenonderwijs toen, nl. het tekenen naar ‘levend’ model (lees: mannelijk naakt).
Studie van een naakte man, gooiend met een steen
Gerelateerde werken
1 / 1