Na een periode van armoede tijdens zijn verblijf in Gent, verhuisde Minne in oktober 1895 naar Brussel. Als beeldhouwer onderging hij tijdens zijn Brusselse periode tot 1899 – het jaar dat hij de stad verliet om zich in Sint-Martens-Latem te vestigen – een belangrijke evolutie. In de eerste jaren ontstonden zowel expressief geboetseerde beelden als meer contemplatieve figuren. Omstreeks 1897 brak een nieuwe, meer klassieke stijlfase aan. De typefiguren van geknielde, treurende of gekwetste figuren uit zijn vroegere oeuvre ondergingen een proces van zuivering en abstrahering. De beelden worden steeds gestileerder en verfijnder. Zo is het lichaam van De geknielde van de fontein, Minnes bekendste beeld waarvan vijf identieke exemplaren rond een waterbekken werden opgesteld, opgebouwd uit een beheerst ritme van rechte of gebogen lijnen en vlakken (inv. 1982-E). De ingetogenheid van de figuur van de geknielde wordt onderlijnd door een subtiel gemodelleerd oppervlak. Het hele beeld vormt een sierlijk en expressief silhouet dat zich uitstekend leent voor de groepering rond een cirkelvormig bekken. Van De geknielde van de fontein bestaan twee versies. De ene toont de geknielde met een gestrekte voet, zoals op de fontein die te zien was in 1899 bij La Libre Esthétique en in 1900 op de Wiener Secession. Van die versie zijn nog slechts enkele exemplaren bekend, en het is deze versie die hier besproken wordt. Met De fontein der geknielden bezit het museum sinds 1982 vijf voorbeelden van de jongeling in de bekendere houding, met de voeten geplooid rond een sokkel die aan de voorzijde licht gebogen is om te passen op de rand van de fontein. Met de beeldengroep bereikte Minne een conclusie van zijn jarenlange zoektocht die te volgen is in de verschillende voorbereidende tekeningen en schetsboeken, waarin hij bepaalde houdingen en combinaties uitprobeerde, en waarin hij elegante figuren, zowel staand als geknield, rond een bekken groepeerde en ze in denkbeeldige architecturale decors opstelde. Met de eerste versie van De geknielde van de fontein en diverse studiebladen (bv. 1982-I-02 & -06 / 1985-M-2-recto & -3-recto / 2007-recto) bezit het museum een reeks werken die de verschillende denkpistes van Minne tijdens het ontwikkelingsproces van De fontein der geknielden illustreren.
Kunstenaar |
George Minne
RKD
VIAF
Wikidata
|
---|---|
Titel | De geknielde met de gestrekte voet |
Datering | ca. 1898 |
Periode | 19de eeuw |
Techniek | gepatineerd AAT |
Collectie | sculptuur AAT |
Objectnaam | gips AAT |
Inventarisnummer | 2011-GN |
Herkomst |
aankoop
Tanghe, Bernadette Sint-Genesius-Rode 2011 |
Bewaarplaats | Te zien op zaal |
Permalink | https://mskgent.be/collection/work/data/2011-GN |
IIIF Manifest |
https://imagehub.mskgent.be/iiif/3/6234/manifest.json
https://imagehub.mskgent.be/iiif/3/6816/manifest.json |
Art & Architecture Thesaurus |
300189808
figuurvoorstellingen
AAT
300055865 symboliek AAT |
---|---|
Trefwoorden Iconclass |
11Q41
contemplatie
Iconclass
21D water (een van de vier elementen) Iconclass 31A (naakte) menselijke figuur; ‘Corpo humano’ (Ripa) Iconclass 31A2321 voorovergebogen mannelijke figuur Iconclass 31A2323 zijdelings buigende figuur Iconclass 31A233 knielende mannelijke figuur Iconclass 31A71 man Iconclass 31B3 droom Iconclass 31D12 adolescent, jongeman Iconclass 31D120 jeugd, adolescentie, ‘iuventus’; ‘adolescenza’, ‘gioventu’ (Ripa) Iconclass 31D61 fontein van de jeugd, ‘fontaine de jouvence’ Iconclass 32A22 dun (menselijke figuur) Iconclass 32A22(+0) uitgemergelde menselijke figuur Iconclass 41A3915 fontein (binnenshuis) Iconclass 46C2 waterverkeer Iconclass |
School / Stijl | symbolisme AAT |
George Minne en de kunst rond 1900 (Tentoonstelling Gent, Museum voor Schone Kunsten, 18.09.1982 - 05.12.1982) / Robert Hoozee, Monique Tahon-Vanroose, Albert Alhadeff. - Brussel : Gemeentekrediet, 1982 (p. 148-149, cat. 70; cf. p. 152-153, cat. 76) |
Heb je een vraag of wil je meer informatie over dit object? Laat het ons weten via collectie.msk@stad.gent |