In het expressionisme is de houtsnede een even belangrijk uitdrukkingsmiddel als de schilder- en beeldhouwkunst. De techniek dwingt de kunstenaar tot een krachtige tekening zonder gevoelige nuanceringen, tot essentiële contrasten zonder kleurschakeringen. Een aantal kunstenaars, zoals Jozef Cantré (1890-1957), Gustave De Smet (1877-1943) en Frits Van den Berghe (1883-1939) geven de voorkeur aan linoleum, een materiaal dat zich gemakkelijker laat bewerken. In hun vormgeving sluiten ze sterk aan bij het Duits expressionisme. De houtsneden en linosnedes van De Smet, negentien in totaal, zijn meestal gebaseerd op zijn eigen schilderijen.
Kunstenaar |
Gustave De Smet
RKD
VIAF
Wikidata
|
---|---|
Titel | Landschap of Landschap met aardappelrooiers |
Datering | 1918 |
Periode | 20ste eeuw |
Techniek | linoleumsnede AAT |
Opschriften en merken | signatuur buiten de voorstelling, rechts onderaan: Gustave De Smet |
Collectie | prentenkabinet |
Objectnaam | linoleumsnede AAT |
Inventarisnummer | 2010-E-7 |
Herkomst |
aankoop
Taevernier, Sabine Deinze 2010 |
Bewaarplaats | In depot |
Permalink | https://mskgent.be/collection/work/data/2010-E-7 |
IIIF Manifest | https://imagehub.mskgent.be/iiif/3/5967/manifest.json |
Art & Architecture Thesaurus |
300189808
figuurvoorstellingen
AAT
300015636 landschappen AAT |
---|---|
Trefwoorden Iconclass |
25H1
landschappen in een gematigd klimaat
Iconclass
25I3 boerderij of alleenstaand huis in een landschap Iconclass 300015636 landschappen AAT 31A233 knielende figuur Iconclass 31A71 man Iconclass 41A17 boerderij (gebouw) Iconclass 41C651 aardappelen Iconclass 46A14 boeren Iconclass 47I14 oogst Iconclass 47I141 maaien, rooien, plukken ~ oogst Iconclass |
School / Stijl |
expressionisme
AAT
Vlaams expressionisme modernisme AAT |
Gust. De Smet : Kroniek - Kunsthistorische analyse ; De ontwikkeling van een Vlaams kunstenaar tussen 1891 en 1943 in relatie tot de nationale en internationale vernieuwing in de schilderkunst ; Met een beschrijvende, volledig geïllustreerde catalogus van zijn schilderijen, tekeningen en grafisch werk / Piet Boyens. - Antwerpen : Mercatorfonds, 1989 (nr. 500) |
The new Berlin, 1912-1932 (tentoonstelling Brussel, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, 05.10.2018 - 27.01.2019) / Inga Rossi-Schrimpf, Nicholas Baer, Burcu Dogramaci, Herbert Kiesel. - Brussel : Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België (Brussel), 2018 ; Tielt : Uitgeverij Lannoo, 2018 (p.21) |
Heb je een vraag of wil je meer informatie over dit object? Laat het ons weten via collectie.msk@stad.gent |