Ga naar inhoud (Enter)

Het schouwtoneel van de wereld: De napoleontische oorlogen, 1805

  • potlood, bruine inkt, aquarel, papier
  • 290 x 323 mm
  • Inv. 2009-D-recto

Public Domain

Download PDF

Deze dubbelzijdige tekening door James Gillray is een zeldzaam werk gemaakt door één van de beste Britse satirische kunstenaars uit de 18de eeuw. Historisch hangt de tekening samen met grafisch werk van William Hogarth. Daarenboven vormt dit werk een interessante schakel tussen het werk van James Ensor en de Britse sociale en politieke satirische kunstenaars die hem zo sterk beïnvloedden, met name Thomas Rowlandson, Hogarth en Gillray zelf. Het werk dateert vermoedelijk van de laatste levensjaren van de kunstenaar. In 1894 maakt het toonaangevende Belgische tijdschrift L’art moderne gewag van het verband tussen Ensor en Gillray. Deze opinie deelt Emile Verhaeren wanneer hij over Ensor schrijft in 1908. De vader van Ensor was Brits en het is waarschijnlijk dat James Ensor satirisch werk van kunstenaars als Hogarth en Gillray ontdekte in zijn vaders uitgebreide bibliotheek en de vele 19de-eeuwse publicaties over het onderwerp die in omloop waren. Er zijn een aantal aspecten in het werk van Ensor die erg schatplichtig zijn aan de traditie van de Britse 18de-eeuwse satirische kunstenaars, zoals zijn belangstelling voor de gezichtsuitdrukking en de karikatuur, zijn fascinatie voor sociale en politieke onrust en de weergave van de menigte of van overbevolkte taferelen. Gillray in het bijzonder was getalenteerd om de menigte af te beelden en zijn straatscenes zijn vol met details zoals uithangborden, vlaggen, tekens en leuzen even goed als mensen opgeslorpt in allerhande activiteiten. Gillray en Ensor delen verder een grote interesse voor Napoleon, het onderwerp van deze tekening. Ging Gillray in zijn prentkunst zeer precies en gecontroleerd te werk, in deze tekening is zijn stijl bijzonder vrij.

Kunstenaar

James Gillray RKD VIAF Wikidata
Chelsea (Londen) 1756 - Londen 1815
tekenaarAAT

Titel Het schouwtoneel van de wereld: De napoleontische oorlogen
Datering 1805
Periode 19de eeuw
Opschriften en merken signatuur links onderaan: J. Gillray
Collectie prentenkabinet
Objectnaam potloodtekening AAT
inkttekening
aquarel AAT
Inventarisnummer 2009-D-recto
Herkomst aankoop
Hyman, Timothy, Ravenscroft, Judith
Londen
2009
Bewaarplaats In depot
Permalink https://mskgent.be/collection/work/data/2009-D-recto
IIIF Manifest https://imagehub.mskgent.be/iiif/3/5824/manifest.json
Art & Architecture Thesaurus 300033898 historiestukken AAT
300189808 figuurvoorstellingen AAT
Trefwoorden Iconclass 31A72 vrouw Iconclass
31AA (naakte) menselijke figuur; 'Corpo humano' (Ripa) - AA - vrouwelijke figuur Iconclass
31D15 volwassen vrouw Iconclass
32A21 dik (menselijke figuur) Iconclass
41D2212 Frygische muts Iconclass
44A51 verpersoonlijkingen van landen, staten, regio's, enz. Iconclass
44A51(MARIANNE) symbolen van individuele landen, staten, regio's, enz. (MARIANNE) Iconclass
44A51(RED COAT) symbolen van individuele landen, staten, regio's, enz. (ROODROK) Iconclass
44B112 keizer Iconclass
44B113 koning Iconclass
44C3 politiek Iconclass
44C312 politieke karikaturen en satire Iconclass
45 oorlogsvoering; militaire zaken Iconclass
45A1 oorlog Iconclass
45H veldslag Iconclass
48A712 publiek Iconclass
48C85 theater, toneel, toneelvoorstelling Iconclass
48C854 theatergenres Iconclass
48C8546 komedie Iconclass
48C8547 satire, klucht Iconclass
48C8548 andere theatergenres Iconclass
51DD orde en wanorde (tegengestelde concepten) Iconclass
51DD1 wanorde, verwarring, storing, wanorde, chaos Iconclass
53CC3 smeekbede; 'Supplicatione' (Ripa) Iconclass
54B6 waarde, waardigheid, verdienste Iconclass
61 historische gebeurtenissen en situaties; historische figuren Iconclass
61A historische gebeurtenissen en situaties Iconclass
61A(+4) historische gebeurtenissen en situaties (spotprent, satire van een historische gebeurtenis) Iconclass
61B12 scènes ~ anonieme historische figuur (of figuren) Iconclass
61B122 denkbeeldige scène ~ anonieme historische figuur (of figuren) Iconclass
61B2(GEORGE III) historische figuur (GEORGE III) Iconclass
61B2(NAPOLEON BONAPARTE) historische figuur (NAPOLEON BONAPARTE) Iconclass
61BB122 denkbeeldige scène ~ anonieme historische figuur (of figuren) - BB - vrouw Iconclass
61D(FRANCE) geografische namen van landen, regio’s, bergen, rivieren, enz. (FRANKRIJK) Iconclass
61D(GREAT BRITAIN) geografische namen van landen, regio’s, bergen, rivieren, enz. (GROOT-BRITTANNIË) Iconclass
61I(NAPOLEONIC WARS) namen van historische gebeurtenissen en situaties (NAPOLEONTISCHE OORLOGEN) Iconclass
School / Stijl romantiek AAT
fantastiek
British Vision : observatie en verbeelding in de Britse kunst 1750-1950 (tentoonstelling Gent, Museum voor Schone Kunsten, 6 oktober 2007 - 13 januari 2008) / Robert Hoozee, John Gage, Timothy Hyman, Andrew Dempsey, Anne Lyles, Martin Postle. - Gent : Museum voor Schone Kunsten Gent, 2007 ; Brussel : Mercatorfonds, 2007 (cat. 45)
British Vision : Observation and Imagination in British Art 1750-1950 (exhibition Ghent, Museum voor Schone Kunsten, 6 October 2007 - 13 January 2008) / Robert Hoozee, John Gage, Timothy Hyman, Andrew Dempsey, Anne Lyles, Martin Postle. - Ghent : Museum voor Schone Kunsten Gent, 2007 ; Brussel : Mercatorfonds, 2007 (cat. 45)
Un numéro, un destin. Au service de Napoléon (exposition Mons, Memorial Museum, 13.06.2015 - 27.09.2015) / Corentin De Favereau de Jeneret, Guillaume Blondeau, Cédric Istasse. - Mons : Mons Memorial Museum, 2015 (p. 71 (ill.))
Heb je een vraag of wil je meer informatie over dit object?
Laat het ons weten via collectie.msk@stad.gent