Deze dubbelzijdige tekening door James Gillray is een zeldzaam werk gemaakt door één van de beste Britse satirische kunstenaars uit de 18de eeuw. Historisch hangt de tekening samen met grafisch werk van William Hogarth. Daarenboven vormt dit werk een interessante schakel tussen het werk van James Ensor en de Britse sociale en politieke satirische kunstenaars die hem zo sterk beïnvloedden, met name Thomas Rowlandson, Hogarth en Gillray zelf. Het werk dateert vermoedelijk van de laatste levensjaren van de kunstenaar. In 1894 maakt het toonaangevende Belgische tijdschrift L’art moderne gewag van het verband tussen Ensor en Gillray. Deze opinie deelt Emile Verhaeren wanneer hij over Ensor schrijft in 1908. De vader van Ensor was Brits en het is waarschijnlijk dat James Ensor satirisch werk van kunstenaars als Hogarth en Gillray ontdekte in zijn vaders uitgebreide bibliotheek en de vele 19de-eeuwse publicaties over het onderwerp die in omloop waren. Er zijn een aantal aspecten in het werk van Ensor die erg schatplichtig zijn aan de traditie van de Britse 18de-eeuwse satirische kunstenaars, zoals zijn belangstelling voor de gezichtsuitdrukking en de karikatuur, zijn fascinatie voor sociale en politieke onrust en de weergave van de menigte of van overbevolkte taferelen. Gillray in het bijzonder was getalenteerd om de menigte af te beelden en zijn straatscenes zijn vol met details zoals uithangborden, vlaggen, tekens en leuzen even goed als mensen opgeslorpt in allerhande activiteiten. Gillray en Ensor delen verder een grote interesse voor Napoleon, het onderwerp van deze tekening. Ging Gillray in zijn prentkunst zeer precies en gecontroleerd te werk, in deze tekening is zijn stijl bijzonder vrij.
Kunstenaar |
James Gillray
RKD
VIAF
Wikidata
|
---|---|
Titel | Het schouwtoneel van de wereld: De napoleontische oorlogen |
Datering | 1805 |
Periode | 19de eeuw |
Opschriften en merken | signatuur links onderaan: J. Gillray |
Collectie | prentenkabinet |
Objectnaam |
potloodtekening
AAT
inkttekening aquarel AAT |
Inventarisnummer | 2009-D-recto |
Herkomst |
aankoop
Hyman, Timothy, Ravenscroft, Judith Londen 2009 |
Bewaarplaats | In depot |
Permalink | https://mskgent.be/collection/work/data/2009-D-recto |
IIIF Manifest | https://imagehub.mskgent.be/iiif/3/5824/manifest.json |
Art & Architecture Thesaurus |
300033898
historiestukken
AAT
300189808 figuurvoorstellingen AAT |
---|---|
Trefwoorden Iconclass |
31A72
vrouw
Iconclass
31AA (naakte) menselijke figuur; 'Corpo humano' (Ripa) - AA - vrouwelijke figuur Iconclass 31D15 volwassen vrouw Iconclass 32A21 dik (menselijke figuur) Iconclass 41D2212 Frygische muts Iconclass 44A51 verpersoonlijkingen van landen, staten, regio's, enz. Iconclass 44A51(MARIANNE) symbolen van individuele landen, staten, regio's, enz. (MARIANNE) Iconclass 44A51(RED COAT) symbolen van individuele landen, staten, regio's, enz. (ROODROK) Iconclass 44B112 keizer Iconclass 44B113 koning Iconclass 44C3 politiek Iconclass 44C312 politieke karikaturen en satire Iconclass 45 oorlogsvoering; militaire zaken Iconclass 45A1 oorlog Iconclass 45H veldslag Iconclass 48A712 publiek Iconclass 48C85 theater, toneel, toneelvoorstelling Iconclass 48C854 theatergenres Iconclass 48C8546 komedie Iconclass 48C8547 satire, klucht Iconclass 48C8548 andere theatergenres Iconclass 51DD orde en wanorde (tegengestelde concepten) Iconclass 51DD1 wanorde, verwarring, storing, wanorde, chaos Iconclass 53CC3 smeekbede; 'Supplicatione' (Ripa) Iconclass 54B6 waarde, waardigheid, verdienste Iconclass 61 historische gebeurtenissen en situaties; historische figuren Iconclass 61A historische gebeurtenissen en situaties Iconclass 61A(+4) historische gebeurtenissen en situaties (spotprent, satire van een historische gebeurtenis) Iconclass 61B12 scènes ~ anonieme historische figuur (of figuren) Iconclass 61B122 denkbeeldige scène ~ anonieme historische figuur (of figuren) Iconclass 61B2(GEORGE III) historische figuur (GEORGE III) Iconclass 61B2(NAPOLEON BONAPARTE) historische figuur (NAPOLEON BONAPARTE) Iconclass 61BB122 denkbeeldige scène ~ anonieme historische figuur (of figuren) - BB - vrouw Iconclass 61D(FRANCE) geografische namen van landen, regio’s, bergen, rivieren, enz. (FRANKRIJK) Iconclass 61D(GREAT BRITAIN) geografische namen van landen, regio’s, bergen, rivieren, enz. (GROOT-BRITTANNIË) Iconclass 61I(NAPOLEONIC WARS) namen van historische gebeurtenissen en situaties (NAPOLEONTISCHE OORLOGEN) Iconclass |
School / Stijl |
romantiek
AAT
fantastiek |
British Vision : observatie en verbeelding in de Britse kunst 1750-1950 (tentoonstelling Gent, Museum voor Schone Kunsten, 6 oktober 2007 - 13 januari 2008) / Robert Hoozee, John Gage, Timothy Hyman, Andrew Dempsey, Anne Lyles, Martin Postle. - Gent : Museum voor Schone Kunsten Gent, 2007 ; Brussel : Mercatorfonds, 2007 (cat. 45) |
British Vision : Observation and Imagination in British Art 1750-1950 (exhibition Ghent, Museum voor Schone Kunsten, 6 October 2007 - 13 January 2008) / Robert Hoozee, John Gage, Timothy Hyman, Andrew Dempsey, Anne Lyles, Martin Postle. - Ghent : Museum voor Schone Kunsten Gent, 2007 ; Brussel : Mercatorfonds, 2007 (cat. 45) |
Un numéro, un destin. Au service de Napoléon (exposition Mons, Memorial Museum, 13.06.2015 - 27.09.2015) / Corentin De Favereau de Jeneret, Guillaume Blondeau, Cédric Istasse. - Mons : Mons Memorial Museum, 2015 (p. 71 (ill.)) |
Heb je een vraag of wil je meer informatie over dit object? Laat het ons weten via collectie.msk@stad.gent |