Vanaf 1879 publiceerde Odilon Redon zijn eerste albums met lithografieën. Op dat ogenblik stond zijn werk in het teken van het ‘zwart’: in zijn houtskool- en potloodtekeningen en zijn lithografieën tastte hij de intensiteit van tonen van de kleur zwart af. Redon schreef hierover zelf: ‘Die vreemde lithografieën, vaak somber, duister en met een weinig verleidelijke uitstraling, verwijzen naar de geest van de stilte.’ Na 1899 ruilde Redon de monochrome grafiek voor een meerkleurig universum dat van een mysterieuze animus doordrongen bleef. De lithografie De oude ridder uit 1896 maakt deel uit van de laatste reeks werken in zwart. Rond die tijd vinden we niet langer monstrueuze wezens terug die hij in zijn vroegere werk ontleende aan de Japanse kunst en aan de Capriccio’s van Goya. Vanaf dan stelde Redon de zoektocht naar de ideale schoonheid voorop. De ridder, gezien in profiel, wendt zich af van de heldere zone in de diepte waar zich het silhouet van een naakte vrouw aftekent met naast haar een sfinx. Hierbij staat de vrouw symbool voor de vleselijke liefde en de sfinx (waarschijnlijk) voor vreemde religies. Deze vreemde, poëtische evocatie vindt zijn oorsprong in de wereld van Maurice Maeterlinck maar ook in deze van La tentation de Saint Antoine van Gustave Flaubert waarvoor Redon in hetzelfde jaar een reeks etsen publiceerde. Het gebruik van het lithografische zwart in De oude ridder verleent aan de prent een fluwelig karakter.
Kunstenaar |
Odilon Redon
RKD
VIAF
Wikidata
|
---|---|
Florentin Blanchard
|
|
Ambroise Vollard
|
|
Titel | De oude ridder |
Datering | 1896 |
Periode | 19de eeuw |
Plaats |
Frankrijk
TGN
Parijs TGN |
Techniek | lithografie AAT |
Collectie | prentenkabinet |
Objectnaam | lithografie (prent) AAT |
Inventarisnummer | 2009-AH |
Herkomst |
aankoop
Galerie Paul Prouté Parijs 2009 |
Bewaarplaats | In depot |
Permalink | https://mskgent.be/collection/work/data/2009-AH |
IIIF Manifest | https://imagehub.mskgent.be/iiif/3/5816/manifest.json |
Art & Architecture Thesaurus |
300189808
figuurvoorstellingen
AAT
300055865 symboliek AAT |
---|---|
Trefwoorden Iconclass |
25HH
ideëel landschap
Iconclass
31A45231 sfinx (leeuw/vrouw) ; ‘Sfinge’ (Ripa) Iconclass 31A71 man Iconclass 31A72 vrouw Iconclass 31AA (naakte) menselijke figuur; 'Corpo humano' (Ripa) - AA - vrouwelijke figuur Iconclass 31D120 jeugd, adolescentie, ‘iuventus’; ‘adolescenza’, ‘gioventu’ (Ripa) Iconclass 31D13 adolescente, jonge vrouw, juffrouw Iconclass 31D14 volwassen man Iconclass 31D16 oude man Iconclass 46A124 ridder Iconclass |
School / Stijl |
symbolisme
AAT
fantastiek |
The Etchings of Odilon Redon : A Catalogue Raisonné / Sharon R. Harrison, Peter Morse. - New York City : Da Capo Press, 1986 |
Odilon Redon : Les Estampes = The Graphic Work ; Catalogue Raisonné / Alan Hyman, André Mellerio. - San Francisco : Alan Wofsy Fine Arts, 2001 (nr. 158) |
Heb je een vraag of wil je meer informatie over dit object? Laat het ons weten via collectie.msk@stad.gent |