De tekening De Verworpenen vormt een van de hoogtepunten in Minnes getekende oeuvre. Ontstaan net voor de eeuwwisseling van 1900 combineert de voorstelling verschillende aspecten van zijn lineaire tekenstijl. Enerzijds is er de verregaande vervorming en uitlenging van de figuren. Daarbij accentueerde de kunstenaar hun gewrichten en hoekig uitstekende lichaamsdelen, bijvoorbeeld in de knokige armen en ellebogen en ook in de ribben van de figuur rechts. De verstrengelde armen en de verkrampte greep van de handen versterken hun onfortuinlijke verbondenheid. Tegenover deze expressieve details staat dan weer de droeve berusting die Minne in de gezichten van de figuren legde. De linkse figuur zoekt bescherming en geborgenheid bij zijn lotgenoot, door het hoofd tegen diens schouder te leggen. In deze zachte omhelzing vervloeit hun golvende, lineair getekende haar. Massief is dan weer de bijna sculpturale plooienwerking die als een sokkel de extreme pathos van De Verworpenen draagt. Zoals in zijn beeldhouwwerk zocht Minne ook hier naar een eenheid door dit universele thema op een krachtige en tegelijk gebalde manier voor te stellen. Tot voor kort was deze tekening alleen bekend via een fotolithografie (privéverzameling). Het museum kocht deze tekening in 2007 uit de oude verzameling van Leo Van Puyvelde, een van de vroegste biografen van de kunstenaar.
Kunstenaar |
George Minne
RKD
VIAF
Wikidata
|
---|---|
Titel | De Verworpenen |
Datering | 1898 |
Periode | 19de eeuw |
Opschriften en merken | signatuur en jaartal rechts onderaan: George Minne 98 |
Collectie | prentenkabinet |
Objectnaam | potloodtekening AAT |
Inventarisnummer | 2007-A |
Herkomst |
aankoop
Van Puyvelde, Léo (coll.) 2007 |
Bewaarplaats | In depot |
Permalink | https://mskgent.be/collection/work/data/2007-A |
IIIF Manifest | https://imagehub.mskgent.be/iiif/3/5595/manifest.json |
Art & Architecture Thesaurus |
300055865
symboliek
AAT
300189808 figuurvoorstellingen AAT |
---|---|
Trefwoorden Iconclass |
31A
(naakte) menselijke figuur; ‘Corpo humano’ (Ripa)
Iconclass
31A2522 gevouwen handen Iconclass 31A2523 handen tegen elkaar Iconclass 31A2525 handen op elkaar Iconclass 31A71 man Iconclass 31B6211 naar boven kijken Iconclass 31B6217 gesloten ogen Iconclass 31B6232 licht geopende mond Iconclass 31D14 volwassen man Iconclass 32A22 dun (menselijke figuur) Iconclass 32A22(+0) uitgemergelde menselijke figuur Iconclass 46A155 verworpenen, paria’s Iconclass 55BB1 armoede; 'Povertà', 'Povertà del doni', 'Povertà in uno ch'habbia bell'ingegno' (Ripa) Iconclass 56BB22 ellende; 'Miseria mondana' (Ripa) Iconclass 56DD11 wanhoop; 'Disperatione' (Ripa) Iconclass |
School / Stijl | symbolisme AAT |
George Minne en de kunst rond 1900 (Tentoonstelling Gent, Museum voor Schone Kunsten, 18.09.1982 - 05.12.1982) / Robert Hoozee, Monique Tahon-Vanroose, Albert Alhadeff. - Brussel : Gemeentekrediet, 1982 (p. 159 (ill. van de fotolitho)) |
George Minne : Das Frühwerk und seine Rezeption in Deutschland und Österreich bis zum Ersten Weltkrieg / Inga Rossi-Schrimpf. - Weimar : Verlag und Datenbank für Geisteswissenschaften, 2012 (p. 410, p. 91) |
Het Museum voor Schone Kunsten Gent : een keuze uit de mooiste werken / Patrick De Rynck. - Gent : Ludion, 2007 (p. 87 (ill.)) |
Symbolisme in Vlaanderen : De eerste generatie kunstenaars in Sint-Martens-Latem (tentoonstelling 's-Hertogenbosch, Het Noordbrabants Museum, 10.07 - 09.10.2022) / Piet Boyens, Helewise Berger. - Zwolle : WBOOKS, 2022 ; 's-Hertogenbosch : Het Noordbrabants Museum, 2022 (p. 14) |
Heb je een vraag of wil je meer informatie over dit object? Laat het ons weten via collectie.msk@stad.gent |