Tijdens de jaren 1920 verwerkte Gustave Van de Woestyne de invloeden van het kubisme en het expressionisme tot een persoonlijk compromis. De schriftuur van de kunstenaar wordt bepaald door een uitgesproken zin voor synthese waarbij vormen sterk vereenvoudigen en de deformatie niet geschuwd wordt. Hierdoor is zijn werk uit de naoorlogse periode verwant met het neorealisme Duitsland. Zijn werk behoudt echter een meditatief karakter, vol symboliek en verwondering, en verraadt rond 1930 zelfs surrealistische intenties. In de hier getoonde schilderijen bracht van de Woestyne elementen uit het alledaagse burgerlijke bestaan samen. Als techniek gebruikt hij de gouache, die in het modernisme van de jaren 1920 bijzonder geliefd was. Zoals ‘Stilleven met asplant’ (inv. 2004-H) ontstond ‘Stilleven met wereldbol’ in de vroege jaren 1920. Beide zijn te situeren in de context van de Sélection-beweging en de werking van de galerij Le Centaure in Brussel, in de verzameling van het museum reeds vertegenwoordigd door gouaches van Frits Van den Berghe en Ossip Zadkine. De gouaches van Van de Woestyne behoorden vroeger tot de verzameling De Sutter, een belangrijk mecenas van de kunstenaar.
Kunstenaar |
Gustave Van de Woestyne
RKD
VIAF
Wikidata
|
---|---|
Titel | Stilleven met wereldbol |
Periode | 20ste eeuw |
Opschriften en merken | signatuur rechts onderaan: GVE VAN DE WOESTYNE |
Collectie | prentenkabinet |
Objectnaam |
gouache
AAT
olieverfschilderijen AAT |
Inventarisnummer | 2004-H |
Herkomst |
aankoop
van de Woestijne, Odile Kessel-Lo 2004 |
Bewaarplaats | In bruikleen |
Permalink | https://mskgent.be/collection/work/data/2004-H |
IIIF Manifest | https://imagehub.mskgent.be/iiif/3/5512/manifest.json |
Art & Architecture Thesaurus | 300015638 stillevens AAT |
---|---|
Trefwoorden Iconclass |
22C
licht
Iconclass
22C2 artificieel licht Iconclass 22C8 schaduw Iconclass 25A13 wereldbol Iconclass 25G41 bloemen Iconclass 41A671 stilleven van planten, bloemen en fruit Iconclass 41A711 tafel Iconclass 41A721 stoel Iconclass 41A773 recipiënt in ceramiek: fles, kan, kruik, pot, vaas Iconclass 41A7751 recipiënt gemaakt uit plantaardig materiaal (geen hout): mand Iconclass 41E stilleven met diverse voorwerpen Iconclass |
School / Stijl | modernisme AAT |
Gustave Van de Woestyne (tentoonstelling Gent, Museum voor Schone Kunsten, 27 maart - 27 juni 2010) / Robert Hoozee, Cathérine Verleysen, Piet Boyens, Marc Somers, Huguette Van de Woestyne-Vanagt. - Gent : Museum voor Schone Kunsten Gent, 2010 ; Brussel : Mercatorfonds, 2010 (nr. 118) |
Nervia / Sint-Martens-Latem : Koppelteken = Nervia / Laethem-Saint-Martin : Traits d'union (tentoonstelling Elsene (Brussel), Museum van Elsene, 22.10.2015 - 17.01.2016) / Françoise Eeckman, Cathérine Verleysen, Michel De Reymaeker, Françoise Osteaux. - Bruxelles : Editions Racine, 2015 (p. 63) |
Rose, Rose, Rose à mes yeux : James Ensor en het stilleven in België (1830-1930) (tentoonstelling Oostende, Mu.Zee, 16.12.2023 - 14.04.2024) / Bart Verschaffel, Sabine Taevernier, Stefan Huygebaert, Gregory Boite. - Brussel : Mercatorfonds, 2023 (p.54) |
Heb je een vraag of wil je meer informatie over dit object? Laat het ons weten via collectie.msk@stad.gent |