Erminia bij de herders verbeeldt een scène uit de zevende zang van Torquato Tasso's Gerusalemme Liberata, een episch gedicht dat de verovering van Jerusalem door de kruisvaarders als onderwerp heeft. Tasso beschrijft de gevechten tussen christelijke en islamitische soldaten en de liefdesperikelen tussen kruisvaarders en exotische vrouwen. In de zevende zang wordt Erminie, een gevangen genomen Moorse prinses, door de christelijke kruisvaarder Tankredes vrijgelaten. Het gevolg hiervan is dat Erminie verliefd wordt op hem. Nadat zij verneemt dat Tankredes gewond is geraakt, probeert zij hem met een list op te zoeken: zij verkleedt zich met het harnas van Clorinda, een Saraceense amazone waarop Tankredes verliefd is geworden. Als Erminie het kamp van de kruisvaarders nadert, wordt zij verrast door enkele schildwachten. Zij slaat op de vlucht en verbergt zich aan de oever van de Jordaan, waar ze een oude herder en zijn gezin ontmoet. Zij verwondert zich over de rust en het geluk van deze herdersfamilie terwijl er een verschrikkelijke oorlog woedt. De oude man antwoordt hierop: Het is niet het riet, maar de eik die door de bliksem getroffen wordt. Typisch voor het neoclassicisme is de verwijzing naar de klassieke oudheid: Erminie wordt afgebeeld in de kleren van Minerva, de Romeinse godin van de oorlog.
Kunstenaar |
Joseph-Benoît Suvée
RKD
|
---|---|
Titel | Erminia en de schaapherders (naar Torquato Tasso) |
Datering | ca. 1776 |
Periode | 18de eeuw |
Collectie | schilderkunst AAT |
Objectnaam | olieverfschilderijen AAT |
Inventarisnummer | 1988-M |
Herkomst |
aankoop
Galerie d'Arenberg Brussel 1988 |
Bewaarplaats | Te zien op zaal |
Permalink | https://mskgent.be/collection/work/data/1988-M |
IIIF Manifest | https://imagehub.mskgent.be/iiif/3/3600/manifest.json |
Art & Architecture Thesaurus | 300417629 mythologie AAT |
---|---|
Trefwoorden Iconclass |
11
Christelijke religie
Iconclass
12I Islam, Mohammedaanse godsdienst Iconclass 22C licht Iconclass 22C1 natuurlijk licht Iconclass 24A8 zonlicht Iconclass 25G11 groep bomen Iconclass 25G3 bomen Iconclass 25H1 landschappen in een gematigd klimaat Iconclass 26A wolken Iconclass 31A (naakte) menselijke figuur; ‘Corpo humano’ (Ripa) Iconclass 31A235 zittende mannelijke figuur Iconclass 31A71 man Iconclass 31A72 vrouw Iconclass 31AA (naakte) menselijke figuur; 'Corpo humano' (Ripa) - AA - vrouwelijke figuur Iconclass 31AA231 staande vrouwelijke figuur Iconclass 31AA235 zittende vrouwelijke figuur Iconclass 31B6211 naar boven kijken Iconclass 31B6212 naar beneden kijken Iconclass 31D14 volwassen man Iconclass 31D15 volwassen vrouw Iconclass 42G gezin, relatie, afstamming Iconclass 45C14(LANCE) wapens met een steel, met een handvat (om te slaan, hakken, stoten): lans Iconclass 45C22 harnas Iconclass 45C221 helm Iconclass 47I21111 os Iconclass 47I213 schaap Iconclass 47I221 veehouder, veehoudster, herder, herderin, koewachter, koewachtster, enz. Iconclass 47I2211 kudde Iconclass 82A(TANCREDES) namen van mannelijke literaire karakters (TANCREDES) Iconclass 82AA(CLORINDE) namen van vrouwelijke literaire karakters (CLORINDE) Iconclass 82AA(ERMINIA) namen van vrouwelijke literaire karakters (ERMINIE) Iconclass 83(TASSO, Gerusalemme Liberata) (scènes uit) specifieke literaire werken: Tasso, Gerusalemme Liberata Iconclass 92C2 Minerva (Pallas Athena) Iconclass |
School / Stijl | neoclassicisme AAT |
Joseph Benoît Suvée / Jean-François Méjanès. - [s.l.] : [s.n.], [s.a.] (p. 98-99) |
Enkele aspecten van de Belgische kunst in de 18de en 19de eeuw = Quelques aspects de l'art en Belgique aux XVIIIe et XIX siècles / Denis Coekelberghs. - Bruxelles : Galerie d'Arenberg, 1988 (p. 63-64, nr. 9) |
Om en rond het neo-classicisme in België 1770-1830 (tentoonstelling Elsene, Gemeentemuseum, 14.11.1985 - 8.2.1986) / Denis Coekelberghs, Pierre Loze, Alain Jacobs, Antoine Schnapper, Barbara Issaverdens. - Brussel : Société Royale d'Archéologie de Bruxelles, 1985 ; Elsene (Brussel) : Museum van Elsene, 1985 (p. 98-99) |
200 jaar verzamelen : Collectieboek Museum voor Schone Kunsten Gent / Arnout Balis, Robert Hoozee, Maximiliaan P.J. Martens, Paul Van Haute. - Gent : Ludion, 2000 (p. 273 (ill. 56)) |
Museum voor Schone Kunsten Gent : Catalogus schilderkunst ; Deel I: 14de - 18de eeuw ; Deel II: 19de - 20ste eeuw / Robert Hoozee, Johan De Smet, Bruno Fornari, Ruth Monteyne. - Gent : Museum voor Schone Kunsten Gent, 2007 (dl. II, p. 316-317 (ill.)) |
Joseph-Benoît Suvée, 1743-1807 : Un artiste entre Bruges, Rome et Paris (exposition Tours, musée des Beaux-arts de Tours, 21.10.2017 - 22.01.2018) / Sophie Join-Lambert, Anne Leclair, Denis Coekelberghs, Dominique Marechal. - Paris : Arthena, 2017 (p. 214-215) |
Museum voor Schone Kunsten Gent : De collectie (tentoonstelling vanaf 21 maart 2021) / Johan De Smet, Bart Ooghe, Frederica Van Dam, Lieven Van Den Abeele, Cathérine Verleysen. - Gent : Museum voor Schone Kunsten Gent, 2021 |
Musée des Beaux-Arts de Gand : La Collection (exposition dès le 21 mars 2021) / Johan De Smet, Bart Ooghe, Frederica Van Dam, Lieven Van Den Abeele, Cathérine Verleysen. - Gand : Musée des Beaux-Arts de Gand, 2021 |
Joseph-Benoît Suvée : De Bruges à Rome ; Un peintre face à David ; Livret de l'exposition (Tours, musée des Beaux-Arts de Tours, 21.10.2017 - 22.01.2018) / Sophie Join-Lambert, Anne Leclair. - Paris : Arthena, 2017 |
Heb je een vraag of wil je meer informatie over dit object? Laat het ons weten via collectie.msk@stad.gent |