Ga naar inhoud (Enter)

Erminia en de schaapherders (naar Torquato Tasso), ca. 1776

  • olieverf, doek
  • 43.5 x 37.4 cm
  • Inv. 1988-M

Public Domain

Download PDF

Erminia bij de herders verbeeldt een scène uit de zevende zang van Torquato Tasso's Gerusalemme Liberata, een episch gedicht dat de verovering van Jerusalem door de kruisvaarders als onderwerp heeft. Tasso beschrijft de gevechten tussen christelijke en islamitische soldaten en de liefdesperikelen tussen kruisvaarders en exotische vrouwen. In de zevende zang wordt Erminie, een gevangen genomen Moorse prinses, door de christelijke kruisvaarder Tankredes vrijgelaten. Het gevolg hiervan is dat Erminie verliefd wordt op hem. Nadat zij verneemt dat Tankredes gewond is geraakt, probeert zij hem met een list op te zoeken: zij verkleedt zich met het harnas van Clorinda, een Saraceense amazone waarop Tankredes verliefd is geworden. Als Erminie het kamp van de kruisvaarders nadert, wordt zij verrast door enkele schildwachten. Zij slaat op de vlucht en verbergt zich aan de oever van de Jordaan, waar ze een oude herder en zijn gezin ontmoet. Zij verwondert zich over de rust en het geluk van deze herdersfamilie terwijl er een verschrikkelijke oorlog woedt. De oude man antwoordt hierop: Het is niet het riet, maar de eik die door de bliksem getroffen wordt. Typisch voor het neoclassicisme is de verwijzing naar de klassieke oudheid: Erminie wordt afgebeeld in de kleren van Minerva, de Romeinse godin van de oorlog.

Kunstenaar

Joseph-Benoît Suvée RKD
Brugge 1743 - Rome 1807
schilderAAT

Titel Erminia en de schaapherders (naar Torquato Tasso)
Datering ca. 1776
Periode 18de eeuw
Collectie schilderkunst AAT
Objectnaam olieverfschilderijen AAT
Inventarisnummer 1988-M
Herkomst aankoop
Galerie d'Arenberg
Brussel
1988
Bewaarplaats Te zien op zaal
Permalink https://mskgent.be/collection/work/data/1988-M
IIIF Manifest https://imagehub.mskgent.be/iiif/3/3600/manifest.json
Art & Architecture Thesaurus 300417629 mythologie AAT
Trefwoorden Iconclass 11 Christelijke religie Iconclass
12I Islam, Mohammedaanse godsdienst Iconclass
22C licht Iconclass
22C1 natuurlijk licht Iconclass
24A8 zonlicht Iconclass
25G11 groep bomen Iconclass
25G3 bomen Iconclass
25H1 landschappen in een gematigd klimaat Iconclass
26A wolken Iconclass
31A (naakte) menselijke figuur; ‘Corpo humano’ (Ripa) Iconclass
31A235 zittende mannelijke figuur Iconclass
31A71 man Iconclass
31A72 vrouw Iconclass
31AA (naakte) menselijke figuur; 'Corpo humano' (Ripa) - AA - vrouwelijke figuur Iconclass
31AA231 staande vrouwelijke figuur Iconclass
31AA235 zittende vrouwelijke figuur Iconclass
31B6211 naar boven kijken Iconclass
31B6212 naar beneden kijken Iconclass
31D14 volwassen man Iconclass
31D15 volwassen vrouw Iconclass
42G gezin, relatie, afstamming Iconclass
45C14(LANCE) wapens met een steel, met een handvat (om te slaan, hakken, stoten): lans Iconclass
45C22 harnas Iconclass
45C221 helm Iconclass
47I21111 os Iconclass
47I213 schaap Iconclass
47I221 veehouder, veehoudster, herder, herderin, koewachter, koewachtster, enz. Iconclass
47I2211 kudde Iconclass
82A(TANCREDES) namen van mannelijke literaire karakters (TANCREDES) Iconclass
82AA(CLORINDE) namen van vrouwelijke literaire karakters (CLORINDE) Iconclass
82AA(ERMINIA) namen van vrouwelijke literaire karakters (ERMINIE) Iconclass
83(TASSO, Gerusalemme Liberata) (scènes uit) specifieke literaire werken: Tasso, Gerusalemme Liberata Iconclass
92C2 Minerva (Pallas Athena) Iconclass
School / Stijl neoclassicisme AAT
Joseph Benoît Suvée / Jean-François Méjanès. - [s.l.] : [s.n.], [s.a.] (p. 98-99)
Enkele aspecten van de Belgische kunst in de 18de en 19de eeuw = Quelques aspects de l'art en Belgique aux XVIIIe et XIX siècles / Denis Coekelberghs. - Bruxelles : Galerie d'Arenberg, 1988 (p. 63-64, nr. 9)
Om en rond het neo-classicisme in België 1770-1830 (tentoonstelling Elsene, Gemeentemuseum, 14.11.1985 - 8.2.1986) / Denis Coekelberghs, Pierre Loze, Alain Jacobs, Antoine Schnapper, Barbara Issaverdens. - Brussel : Société Royale d'Archéologie de Bruxelles, 1985 ; Elsene (Brussel) : Museum van Elsene, 1985 (p. 98-99)
200 jaar verzamelen : Collectieboek Museum voor Schone Kunsten Gent / Arnout Balis, Robert Hoozee, Maximiliaan P.J. Martens, Paul Van Haute. - Gent : Ludion, 2000 (p. 273 (ill. 56))
Museum voor Schone Kunsten Gent : Catalogus schilderkunst ; Deel I: 14de - 18de eeuw ; Deel II: 19de - 20ste eeuw / Robert Hoozee, Johan De Smet, Bruno Fornari, Ruth Monteyne. - Gent : Museum voor Schone Kunsten Gent, 2007 (dl. II, p. 316-317 (ill.))
Joseph-Benoît Suvée, 1743-1807 : Un artiste entre Bruges, Rome et Paris (exposition Tours, musée des Beaux-arts de Tours, 21.10.2017 - 22.01.2018) / Sophie Join-Lambert, Anne Leclair, Denis Coekelberghs, Dominique Marechal. - Paris : Arthena, 2017 (p. 214-215)
Museum voor Schone Kunsten Gent : De collectie (tentoonstelling vanaf 21 maart 2021) / Johan De Smet, Bart Ooghe, Frederica Van Dam, Lieven Van Den Abeele, Cathérine Verleysen. - Gent : Museum voor Schone Kunsten Gent, 2021
Musée des Beaux-Arts de Gand : La Collection (exposition dès le 21 mars 2021) / Johan De Smet, Bart Ooghe, Frederica Van Dam, Lieven Van Den Abeele, Cathérine Verleysen. - Gand : Musée des Beaux-Arts de Gand, 2021
Joseph-Benoît Suvée : De Bruges à Rome ; Un peintre face à David ; Livret de l'exposition (Tours, musée des Beaux-Arts de Tours, 21.10.2017 - 22.01.2018) / Sophie Join-Lambert, Anne Leclair. - Paris : Arthena, 2017
Heb je een vraag of wil je meer informatie over dit object?
Laat het ons weten via collectie.msk@stad.gent