De artistieke en maatschappelijke betekenis van Frans Masereel is vooral te situeren tijdens en tussen de twee wereldoorlogen. Wegens zijn consequent pacifisme verbleef hij van 1914 tot 1918 als politiek vluchteling in het neutrale Genève. In zijn houtsneden leverde hij commentaar op de oorlog en ging hij meer en meer werken met scherpe lijnen en expressieve zwarte en witte vlakken. In Mon livre d’heures, zijn eerste beeldroman uit 1918–1919, laat hij een andere, meer optimistische kant van zichzelf zien. De 167 houtsneden grijpen enerzijds terug naar een eeuwenoude techniek en concept (de titel verwijst naar de laatmiddeleeuwse getijdenboeken), maar zijn anderzijds verrassend modern door de haast filmische dynamiek. Het verhaal bruist van vitaliteit en de kunstenaar zet een beeld neer van zichzelf als levensgenieter, wereldverbeteraar, idealist en anarchist. Voor Masereel was het wellicht een manier om de beklemmende oorlogsjaren van zich af te schudden. Het sloot perfect aan bij de opgewekte, optimistische jaren 1920 die in het verschiet lagen.
Kunstenaar |
Frans Masereel
RKD
VIAF
Wikidata
|
---|---|
Titel | Voorstudie voor 'Mon livre d'heures' |
Datering | ca. 1918 - ca. 1919 |
Periode | 20ste eeuw |
Collectie | prentenkabinet |
Objectnaam | inkttekening |
Inventarisnummer | 1985-O-167 |
Bewaarplaats | In depot |
Permalink | https://mskgent.be/collection/work/data/1985-O-167 |
IIIF Manifest | https://imagehub.mskgent.be/iiif/3/3554/manifest.json |
Art & Architecture Thesaurus |
300189808
figuurvoorstellingen
AAT
300055865 symboliek AAT |
---|---|
Trefwoorden Iconclass |
31A21
menselijk skelet, geraamte
Iconclass
31A71 man Iconclass 31D12 adolescent, jongeman Iconclass 31F1 symbolen van de Dood Iconclass 31F2 verpersoonlijkingen van de Dood; ‘Morte’ Iconclass 31F26 de Dood als skelet Iconclass 46C5 reizen; toerisme Iconclass 46C51 reisfasen Iconclass 46C513 ‘en route’, reiziger onderweg Iconclass 52AA522 waanidee, dwaling; ‘prima impressione’ (Ripa) Iconclass |
School / Stijl |
expressionisme
AAT
modernisme AAT |
Museum voor Schone Kunsten Gent : Tekeningen, pastels en aquarellen; Inventaris / Moniek Nagels. - Gent : Museum voor Schone Kunsten Gent, 1988 (p. 28) |
Thomas Mann und die bildende Kunst (Ausstellung Lübeck, Museum Behnhaus Drägerhaus und Buddenbrookhaus, 13.09.2014 - 06.01.2015) / Alexander Bastek, Anna Marie Pfäfflin, Andreas Blödorn, Rika Grüter, Iris Wenderholm. - Petersberg : Michael Imhof Verlag, 2014 |
Heb je een vraag of wil je meer informatie over dit object? Laat het ons weten via collectie.msk@stad.gent |