De artistieke en maatschappelijke betekenis van Frans Masereel is vooral te situeren tijdens en tussen de twee wereldoorlogen. Wegens zijn consequent pacifisme verbleef hij van 1914 tot 1918 als politiek vluchteling in het neutrale Genève. In zijn houtsneden leverde hij commentaar op de oorlog en ging hij meer en meer werken met scherpe lijnen en expressieve zwarte en witte vlakken. In Mon livre d’heures, zijn eerste beeldroman uit 1918–1919, laat hij een andere, meer optimistische kant van zichzelf zien. De 167 houtsneden grijpen enerzijds terug naar een eeuwenoude techniek en concept (de titel verwijst naar de laatmiddeleeuwse getijdenboeken), maar zijn anderzijds verrassend modern door de haast filmische dynamiek. Het verhaal bruist van vitaliteit en de kunstenaar zet een beeld neer van zichzelf als levensgenieter, wereldverbeteraar, idealist en anarchist. Voor Masereel was het wellicht een manier om de beklemmende oorlogsjaren van zich af te schudden. Het sloot perfect aan bij de opgewekte, optimistische jaren 1920 die in het verschiet lagen.
Kunstenaar |
Frans Masereel
RKD
VIAF
Wikidata
|
---|---|
Titel | Voorstudie voor 'Mon livre d'heures' |
Datering | ca. 1918 - ca. 1919 |
Periode | 20ste eeuw |
Collectie | prentenkabinet |
Objectnaam | inkttekening |
Inventarisnummer | 1985-O-125 |
Bewaarplaats | In depot |
Permalink | https://mskgent.be/collection/work/data/1985-O-125 |
IIIF Manifest | https://imagehub.mskgent.be/iiif/3/3513/manifest.json |
Art & Architecture Thesaurus |
300189808
figuurvoorstellingen
AAT
300055865 symboliek AAT 300015571 stadsgezichten AAT |
---|---|
Trefwoorden Iconclass |
31A71
man
Iconclass
31A72 vrouw Iconclass 33B11 bespotten, beledigen; plagen Iconclass 41D221(BOWLER) hoofddeksel: bolhoed Iconclass 41D221(TOP HAT) hoofddeksel: hoge hoed Iconclass 41D2631 paraplu Iconclass 46A131 burgerij, middenklasse, stedelingen, poorters Iconclass 46C5 reizen; toerisme Iconclass 46C51 reisfasen Iconclass 46C513 ‘en route’, reiziger onderweg Iconclass 56DD32 verschrikking, ontstentenis; ‘Spavento’, ‘Terrore’ (Ripa) Iconclass 56E1 irritatie, ergernis Iconclass 49E2513 binoculair, verrekijker, toneelkijker Iconclass 56DD2 wantrouwen, achterdocht, argwaan; ‘Sospitione’ (Ripa) Iconclass |
School / Stijl |
expressionisme
AAT
modernisme AAT |
Museum voor Schone Kunsten Gent : Tekeningen, pastels en aquarellen; Inventaris / Moniek Nagels. - Gent : Museum voor Schone Kunsten Gent, 1988 (p. 28) |
Heb je een vraag of wil je meer informatie over dit object? Laat het ons weten via collectie.msk@stad.gent |