De artistieke en maatschappelijke betekenis van Frans Masereel is vooral te situeren tijdens en tussen de twee wereldoorlogen. Wegens zijn consequent pacifisme verbleef hij van 1914 tot 1918 als politiek vluchteling in het neutrale Genève. In zijn houtsneden leverde hij commentaar op de oorlog en ging hij meer en meer werken met scherpe lijnen en expressieve zwarte en witte vlakken. In Mon livre d’heures, zijn eerste beeldroman uit 1918–1919, laat hij een andere, meer optimistische kant van zichzelf zien. De 167 houtsneden grijpen enerzijds terug naar een eeuwenoude techniek en concept (de titel verwijst naar de laatmiddeleeuwse getijdenboeken), maar zijn anderzijds verrassend modern door de haast filmische dynamiek. Het verhaal bruist van vitaliteit en de kunstenaar zet een beeld neer van zichzelf als levensgenieter, wereldverbeteraar, idealist en anarchist. Voor Masereel was het wellicht een manier om de beklemmende oorlogsjaren van zich af te schudden. Het sloot perfect aan bij de opgewekte, optimistische jaren 1920 die in het verschiet lagen.
Kunstenaar |
Frans Masereel
RKD
VIAF
Wikidata
|
---|---|
Titel | Voorstudie voor 'Mon livre d'heures' |
Datering | ca. 1918 - ca. 1919 |
Periode | 20ste eeuw |
Collectie | prentenkabinet |
Objectnaam | inkttekening |
Inventarisnummer | 1985-O-120 |
Bewaarplaats | In depot |
Permalink | https://mskgent.be/collection/work/data/1985-O-120 |
IIIF Manifest | https://imagehub.mskgent.be/iiif/3/3508/manifest.json |
Art & Architecture Thesaurus |
300189808
figuurvoorstellingen
AAT
300055865 symboliek AAT 300015571 stadsgezichten AAT |
---|---|
Trefwoorden Iconclass |
25I
stadsgezicht en stadslandschap met door de mens gebouwde constructies
Iconclass
25I12 gezicht op een stad, stadspanorama, omtrek van een stad Iconclass 25I43 fabriek in een landschap Iconclass 31A71 man Iconclass 31B6212 naar beneden kijken Iconclass 41A1 burgerlijke architectuur; gebouwen; huisvesting Iconclass 41A14 stedelijke huisvesting Iconclass 41B162 rook Iconclass 46C5 reizen; toerisme Iconclass 46C51 reisfasen Iconclass 46C513 ‘en route’, reiziger onderweg Iconclass 47A1 exterieur van industriegebouwen, fabrieken Iconclass 47A12 fabrieksgebouw Iconclass 47A121 fabrieksschoorsteen, fabrieksschouw Iconclass |
School / Stijl |
expressionisme
AAT
modernisme AAT |
Museum voor Schone Kunsten Gent : Tekeningen, pastels en aquarellen; Inventaris / Moniek Nagels. - Gent : Museum voor Schone Kunsten Gent, 1988 (p. 28) |
Heb je een vraag of wil je meer informatie over dit object? Laat het ons weten via collectie.msk@stad.gent |