Jean Van den Eeckhoudt was de kleinzoon van François en de neef van Isidore Verheyden. Bij deze oom kreeg hij zijn eerste opleiding en leerde hij het Belgische luminisme en het Franse impressionisme en neo-impressionisme kennen. Als voormalig lid van “Les XX” onderhield Verheyden immers nauwe contacten met verschillende kunstenaars van deze kunstkring, waaronder Georges Lemmen en Théo Van Rysselberghe met wie Vanden Eeckhoudt bevriend raakte. Voor korte tijd ging hij ook in de leer bij Ernest Blanc-Garin, in wiens atelier hij Henri Evenepoel leerde kennen. Het was dan ook niet verwonderlijk dat Vanden Eeckhoudts werken in een eerste periode gekenmerkt werden door een impressionistische schildertrant en een realistisch kleurenpalet. Vanaf 1904 spendeerde hij de winters in Menton alwaar hij onder de indruk kwam van het licht en de kleur van het Middellandse Zeegebied. Om deze licht- en kleurenrijkdom te kunnen weergeven, hanteerde hij een schilderstijl verwant aan het post-impressionisme, d.w.z. een levendiger en vrolijker kleurenpalet en een meer divisionistische toets. In het Zuiden onderhield Vanden Eeckhoudt contacten met o.a. Simon Bussy die medeleerling was van Henri Manguin, Charles Milcendeau en goed bevriend was met Henri Matisse. Waarschijnlijk mede dankzij deze ontmoetingen evolueerde Vanden Eeckhoudt naar een fauvistische schilderstaal. Na 1910 zou hij steeds minder de verdeelde toets hanteren en steeds meer de kleur zelf om de schittering van het licht weergeven. Ook in “De strohoed” zijn het de kleuren die het schilderij verlevendigen en de glans van het licht vertolken. De gekleurde vormen zijn ook meer gesynthetiseerd en in een soepele compositie geschikt, waardoor het geheel een zeer decoratief karakter verkrijgt. In een volgende fase werden de vormen nog verder vereenvoudigd en de compositie verder uitgezuiverd. Grote vlakken werden evenwichtig over het doek verdeeld en met soberder tonen gekleurd. De laatste twintig jaar van zijn leven probeerde Vanden Eeckhoudt de kenmerken van de drie voorgaande periodes te verenigen om zo te komen tot een rijpere stijl. De tekening werd minder gesynthetiseerd uitgewerkt en kreeg een lyrischer karakter. De kleuren werden minder fel dan in zijn fauvistische periode en meer bestudeerd naar hun verschillende toonschakeringen, waarmee een grotere gevoeligheid voor ruimte en sfeer in de werken ontstond.
Kunstenaar |
Jean Van den Eeckhoudt
RKD
|
---|---|
Titel | De strohoed |
Datering | ca. 1914 |
Periode | 20ste eeuw |
Collectie | schilderkunst AAT |
Objectnaam | olieverfschilderijen AAT |
Inventarisnummer | 1976-I |
Herkomst |
schenking
Walter, François Parijs 1976 |
Bewaarplaats | In depot |
Permalink | https://mskgent.be/collection/work/data/1976-I |
IIIF Manifest | https://imagehub.mskgent.be/iiif/3/3096/manifest.json |
Art & Architecture Thesaurus |
300015636
landschappen
AAT
300189808 figuurvoorstellingen AAT |
---|---|
Trefwoorden Iconclass |
25G11
groep bomen
Iconclass
25G3 bomen Iconclass 31D11222 meisje (kind tussen peutertijd en jeugd) Iconclass 31D130 meisjesjaren Iconclass 41A6 tuin Iconclass 41D221(BOATER) hoofddeksel: strohoed Iconclass 41D2654 strik, lint (kledij, versiering) Iconclass 48AA9831 gebladerte, ranken, takken ~ ornament - AA - gestileerd Iconclass 61BB2 vrouwelijke historische figuren (portretten en scènes naar het leven) Iconclass |
School / Stijl | Brabants fauvisme |
D'Ensor à Magritte dans les collections du Musée de Gand (exposition Lodève, Musée de Lodève-Hôtel du Cardinal de Fleury, 19 novembre 2004 - 27 février 2005) / Maïthé Vallès-Bled, Robert Hoozee, Johan De Smet, Helke Lauwaert, Bruno Fornari. - Lodève : Musée de Lodève, 2004 ; Milano : Mazzotta, 2004 (p. 167-169, cat. 44) |
Museum voor Schone Kunsten Gent : Catalogus schilderkunst ; Deel I: 14de - 18de eeuw ; Deel II: 19de - 20ste eeuw / Robert Hoozee, Johan De Smet, Bruno Fornari, Ruth Monteyne. - Gent : Museum voor Schone Kunsten Gent, 2007 (dl. II, p. 146-147 (ill.)) |
Schilders van de Méditerranée : La Grande Bleue (tentoonstelling Laren, Singer Museum, 12.09.2023-07.01.2024) / Fred Leeman, Anne Van Lienden, Jan Rudolph De Lorm. - Zwolle : Waanders, 2023 ; Laren : Singer Museum, 2023 (p.49) |
Heb je een vraag of wil je meer informatie over dit object? Laat het ons weten via collectie.msk@stad.gent |