Onder de vele kunstenaars en intellectuelen die tijdens de Eerste Wereldoorlog naar Nederland vluchten, bevond zich ook de filosoof en professor Lucien Brulez en zijn Roemeense vrouw. De uitwijkelingen hadden geregeld contact met elkaar en de zwartogige Fortuna Brulez-Mavromati inspireerde Van den Berghe tot een van zijn meest expressionistische portretten. De kunstenaar maakte twee varianten die aan het uiteindelijke portret voorafgaan. Naar een van de portretten maakte hij ook een linosnede. Iedere variant bezit een zelfstandige kwaliteit, maar toch is er in elk volgend werk een evolutie naar een steviger structuur en een grotere dynamiek. De herhaling van hetzelfde onderwerp tot hij de gewenste expressie bereikte, is een werkwijze die Van den Berghe vaak toepaste. De versie uit het Museum voor Schone Kunsten Gent is de eerste van de twee 'voorbereidende' varianten en heeft nog het karakter van een onafgewerkte studie, hoewel de figuur zelf bijna volledig is uitgewerkt in zwaar aangebrachte verflagen. Het fauvistisch kleurgebruik en het expressief opgemaakte gelaat vinden we terug bij de Russische expressionist Alexej von Jawlensky, terwijl ook de vrouwenportretten van Kees van Dongen en Jan Sluijters hem zeker hebben beïnvloed. Zoals bij de portretten van Jawlensky overstijgt ook dit portret de eenvoudige weergave van een welbepaald individu. Het wordt een icoon van de onbereikbare, niet te doorgronden vrouw. Het is het begin van een steeds terugkerende thematiek waarin de problematische man-vrouw relatie gestalte krijgt. Die voor hem wezenlijke problematiek zal Van den Berghe niet meer in portretten uitdrukken, maar in taferelen waarbij de vrouw naakt en vaak zonder hoofd worden voorgesteld, soms met humor en milde zelfspot, gaandeweg echter met een bitterheid die zijn ontgoocheling in de mens niet verhult.
Kunstenaar |
Frits Van den Berghe
RKD
VIAF
Wikidata
|
---|---|
Titel | Portret van Fortuna Brulez |
Datering | ca. 1919 |
Periode | 20ste eeuw |
Opschriften en merken | signatuur rechts onderaan: FVBerghe |
Collectie | schilderkunst AAT |
Objectnaam | olieverfschilderijen AAT |
Inventarisnummer | 1968-AH |
Herkomst |
aankoop
Galerie Campo Antwerpen 1968 |
Bewaarplaats | In depot |
Permalink | https://mskgent.be/collection/work/data/1968-AH |
IIIF Manifest | https://imagehub.mskgent.be/iiif/3/2936/manifest.json |
Art & Architecture Thesaurus |
300015637
portretten
AAT
300189808 figuurvoorstellingen AAT |
---|---|
Trefwoorden Iconclass |
22C
licht
Iconclass
22C8 schaduw Iconclass 31AA2212 ogen - AA - vrouwelijke figuur Iconclass 31B6231 lippen op elkaar Iconclass 61BB2 vrouwelijke historische figuren (portretten en scènes naar het leven) Iconclass 61BB2(FORTUNA BRULEZ) historische figuur (FORTUNA BRULEZ) Iconclass |
School / Stijl |
Vlaams expressionisme
expressionisme AAT modernisme AAT |
Frits Van den Berghe 1883-1939 : Met een volledig geïllustreerde kritische en gedocumenteerde catalogus van de schilderijen, gouaches, tekeningen en illustraties / Piet Boyens, Patrick Derom, Gilles Marquenie. - Antwerpen : Pandora, 1999 (p. 31, 133-134, 151-152, 372 nr. 132 (ill.) |
200 jaar verzamelen : Collectieboek Museum voor Schone Kunsten Gent / Arnout Balis, Robert Hoozee, Maximiliaan P.J. Martens, Paul Van Haute. - Gent : Ludion, 2000 (p. 266 (ill. 163)) |
D'Ensor à Magritte dans les collections du Musée de Gand (exposition Lodève, Musée de Lodève-Hôtel du Cardinal de Fleury, 19 novembre 2004 - 27 février 2005) / Maïthé Vallès-Bled, Robert Hoozee, Johan De Smet, Helke Lauwaert, Bruno Fornari. - Lodève : Musée de Lodève, 2004 ; Milano : Mazzotta, 2004 (p. 204-206, cat. 54) |
Museum voor Schone Kunsten Gent : Catalogus schilderkunst ; Deel I: 14de - 18de eeuw ; Deel II: 19de - 20ste eeuw / Robert Hoozee, Johan De Smet, Bruno Fornari, Ruth Monteyne. - Gent : Museum voor Schone Kunsten Gent, 2007 (dl. II, p. 65 (ill.)) |
Belgische schone : Ensor tot Magritte ; Hoogtepunten uit de verzameling van het Museum voor Schone Kunsten Gent (tentoonstelling Laren, Singer Laren, 16.06 - 30.08.2015) / Johan De Smet, Jan Rudolph De Lorm. - Gent : Museum voor Schone Kunsten Gent, 2015 ; Laren : Singer Laren, 2015 ; Heule : Uitgeverij Snoeck, 2015 (cat. 47 (ill. p. 69)) |
Heb je een vraag of wil je meer informatie over dit object? Laat het ons weten via collectie.msk@stad.gent |