De twee tekeningen van de Moulin Rouge en de Place Pigalle (inv. 1968-AE-8 & -9) zijn voorstudies voor de achtergrond van het beroemde schilderij De Spanjaard in Parijs in de collectie van het Museum voor Schone Kunsten. Van Evenepoel zijn talrijke tekeningen bewaard gebleven. Niet alleen spreekt uit zijn gehele oeuvre een grote voorkeur voor een louter lijnenspel, hij was bovendien, door zijn opleidingen architectuurtekenen en decoratie een bijzonder begenadigd tekenaar. Opvallend is wel dat hij - op enkele pentekeningen en pastels na - weinig volledig uitgewerkte tekeningen maakte. Schilderkunst was voor Evenepoel het medium par excellence en zijn tekeningen zijn doorgaans voorbereidende studies voor zijn geschilderde werk. Kenmerkend is de grote eenvoud van techniek en compositie. Hij bleef trouw aan het adagium van zijn leermeester Gustave Moreau dat de eenvoud van tekening de basis is van elke echte grote stijl. Ook in deze twee tekeningen zijn die karakteristieke elementen terug te vinden. Beide zijn heel vlot en met zelfzekere hand gemaakt. Hoewel er op allebei kleuraanduidingen staan die vermoedelijk refereren aan het schilderij lijken ze naar het leven getekend te zijn en weerspiegelen ze op een eenvoudige manier het mondaine Parijs van het einde van de negentiende eeuw. Interessant is de vergelijking van de tekening van de Moulin Rouge met de olieverfschets met hetzelfde onderwerp in de collectie van het museum (inv. 1949-C). De scherpe, nauwkeurige lijnen hebben plaats gemaakt voor brede, nerveuzere en expressieve toetsen.
Kunstenaar |
Henri Evenepoel
RKD
VIAF
Wikidata
|
---|---|
Titel | De Moulin Rouge in Parijs |
Datering | ca. 1898 |
Periode | 19de eeuw |
Plaats | Parijs TGN |
Opschriften en merken | kleuraanduiding links onderaan: ocre |
atelierstempel op de achterzijde: .h.e | |
nummer op de achterzijde: n°579 | |
verzamelaarstempel op de achterzijde, links bovenaan: PROVENANT / DE LA COLLECTION: / C. De Mey | |
veilingstempel op de achterzijde, rechts in het midden: H. EVENEPOEL ANTWERPEN CAMPO. VEILING. VENT. 1968. | |
nummer rechts bovenaan: 26 | |
Collectie | prentenkabinet |
Objectnaam | potloodtekening AAT |
Inventarisnummer | 1968-AE-8 |
Herkomst |
aankoop
Galerie Campo Antwerpen 1968 |
Bewaarplaats | In depot |
Permalink | https://mskgent.be/collection/work/data/1968-AE-8 |
IIIF Manifest | https://imagehub.mskgent.be/iiif/3/2930/manifest.json |
Art & Architecture Thesaurus | 300015571 stadsgezichten AAT |
---|---|
Trefwoorden Iconclass |
25I
stadsgezicht en stadslandschap met door de mens gebouwde constructies
Iconclass
25I12 gezicht op een stad, stadspanorama, omtrek van een stad Iconclass 41A1 burgerlijke architectuur; gebouwen; huisvesting Iconclass 41A14 stedelijke huisvesting Iconclass 41A144 appartement Iconclass 41B33 lantaarn Iconclass 47D31 windmolen Iconclass 48C524 tekening, schets Iconclass 61E(PARIS) namen van steden en gemeenten (PARIJS) Iconclass 61F(BOULEVARD DE CLICHY) namen van historische gebouwen, sites, straten, enz. (BOULEVARD DE CLICHY) Iconclass 61F(MOULIN ROUGE) namen van historische gebouwen, sites, straten, enz. (MOULIN ROUGE) Iconclass 61F(PLACE PIGALLE) namen van historische gebouwen, sites, straten, enz. (PLACE PIGALLE) Iconclass |
School / Stijl | impressionisme AAT |
Museum voor Schone Kunsten Gent : Tekeningen, pastels en aquarellen; Inventaris / Moniek Nagels. - Gent : Museum voor Schone Kunsten Gent, 1988 (p. 18) |
onder vrienden : 225 jaar verzamelaars rond het Museum voor Schone Kunsten Gent (tentoonstelling Gent, Museum voor Schone Kunsten Gent, 25.11.2023 - 28.04.2024) / Johan De Smet, Frederica Van Dam, Willy Van der Gucht, Manfred Sellink. - Gent : Museum voor Schone Kunsten Gent, 2023 ; Gent : De Vrienden van het Museum, 2023 (p. 196, cat. 218 (ill.)) |
Heb je een vraag of wil je meer informatie over dit object? Laat het ons weten via collectie.msk@stad.gent |