In Bruine ogen en een blauwe bloem verwerkte Fernand Khnopff één van zijn geliefde beeldcomposities: het gezicht van een vrouw met afgesneden voorhoofd, in een tondo en dicht tegen het beeldvlak geplaatst zodat het geheel er als een spiegel uitziet. Het gezicht van de vrouw refereert aan Khnopffs geliefde zus Marguerite, in wie hij de belichaming van de geïdealiseerde maagd zag. Door het voorhoofd af te snijden brengt de kunstenaar de voor hem intellectuele minderwaarheid van de vrouw in beeld. Haar mysterieuze gezicht, omgeven met een doorschijnende voile, kijkt de toeschouwer indringend aan. De cyclaam en de parel in het schaaltje voor het gezicht alluderen mogelijk op de heilige Margareta van Antiochië, patroonheilige van de barende vrouwen. De originele gouden passe-partout is als een aureool en versterkt de sacrale sfeer van de compositie.
Kunstenaar |
Fernand Khnopff
RKD
VIAF
Wikidata
|
---|---|
Titel | Bruine ogen en een blauwe bloem |
Datering | ca. 1905 |
Periode | 20ste eeuw |
Opschriften en merken | signatuur links onderaan: FERNAND KHNOPFF |
monogram buiten de voorstelling, rechts onderaan: FK | |
Collectie | prentenkabinet |
Objectnaam |
pasteltekening
AAT
gouache AAT |
Inventarisnummer | 1955-F |
Herkomst |
aankoop
Delmotte-Baertsoen (coll.) Gent 1955 |
Bewaarplaats | In depot |
Permalink | https://mskgent.be/collection/work/data/1955-F |
IIIF Manifest | https://imagehub.mskgent.be/iiif/3/2388/manifest.json |
Art & Architecture Thesaurus | 300189808 figuurvoorstellingen AAT |
---|---|
Trefwoorden Iconclass |
11Q71441
kelk
Iconclass
22C4(BLUE) kleuren, pigmenten en kleurstoffen: blauw Iconclass 22C4(BROWN) kleuren, pigmenten en kleurstoffen: bruin Iconclass 25G41 bloemen Iconclass 25G41(CYCLAMEN) bloemen (CYCLAAM) Iconclass 31A2212 ogen Iconclass 31A72 vrouw Iconclass 31B3 droom Iconclass 31B4 hypnose en suggestie Iconclass 31D15 volwassen vrouw Iconclass 49D36 cirkel Iconclass 51GG5 het onzichtbare Iconclass 54C4 verleiding Iconclass 56F verlangen en aversie Iconclass 56F1 verlangen: ‘Desiderio’ (Ripa) Iconclass 57A661 vergeestelijking Iconclass 61B111 anonieme historische figuur, geportretteerd alleen Iconclass 61BB2 vrouwelijke historische figuren (portretten en scènes naar het leven) Iconclass 85 mythes, fabels Iconclass |
School / Stijl | symbolisme AAT |
Fernand Khnopff (Fonds Richard de Moor). - [s.l.] : [s.n.], [s.a.] |
Museum voor Schone Kunsten Gent : Tekeningen, pastels en aquarellen; Inventaris / Moniek Nagels. - Gent : Museum voor Schone Kunsten Gent, 1988 (p. 27) |
Fin de Siècle : deel 1. Belgische tekeningen, pastels en prenten van 1885 tot 1905 ; deel 2. Combaz, Jo, Livemont : De verzameling L. Wittamer-De Camps (tentoonstelling Brussel, ASLK-Galerij, 15 maart - 2 juni 1991) / Marc Lambrechts, Anne Adriaens-Pannier, Pierre Baudson. - Brussel : ASLK, 1991 (p. 86-87, cat. 47 (ill.)) |
James Ensor : Schrecken ohne Ende (Ausstellung Wuppertal, Von der Heydt-Museum, 12. Oktober 2008 - 8. februar 2009) / Gerhard Finckh, Joachim Heusinger von Waldegg, Herwig Todts, Norbert Hostyn. - Wuppertal : Von der Heydt-Museum, 2008 |
Belgische schone : Ensor tot Magritte ; Hoogtepunten uit de verzameling van het Museum voor Schone Kunsten Gent (tentoonstelling Laren, Singer Laren, 16.06 - 30.08.2015) / Johan De Smet, Jan Rudolph De Lorm. - Gent : Museum voor Schone Kunsten Gent, 2015 ; Laren : Singer Laren, 2015 ; Heule : Uitgeverij Snoeck, 2015 (cat. 19 (ill. p. 39)) |
Fernand Khnopff : le maître de l'énigme ; L'album de l'exposition (Paris, Petit Palais, 11.12.2018 - 17.03.2019) / Michel Draguet, Dominique Morel. - Paris : Paris musées, 2018 (p. 93) |
Heb je een vraag of wil je meer informatie over dit object? Laat het ons weten via collectie.msk@stad.gent |