De voorstelling van de Madonna met de anjer gaat terug op een verloren gegaan werk van Rogier van der Weyden, de Madonna voor de rozenhaag, waarvan een kopie in het Louvre in Parijs wordt bewaard. Gezien de hoge kwaliteit – een waarachtige psychologische expressie en een verfijnde zin voor stofdifferentiatie – is het Gentse paneel vermoedelijk in de onmiddellijke omgeving van de meester ontstaan. Het relatief kleine formaat en het intieme karakter wekken de indruk dat het gaat om een devotiestuk voor particulier gebruik. De rode kleur van Maria’s gewaad en de rode anjer, vanouds symbool van de echtelijke liefde, verwijzen hier naar de Passie van Christus en naar zijn goddelijke liefde.
Madonna met de anjer
- olieverf, paneel
- 34.9 x 23.6 cm
- Inv. 1954-S
Anonieme meester
schilder
Rogier van der Weyden
Doornik ca. 1399 - 1400 - Brussel 1464
omgeving van
omgeving van
Public Domain