Ga naar inhoud (Enter)

's Morgens vroeg, 1907

  • olieverf, doek
  • 161 x 218.5 cm
  • Inv. 1953-W

Public Domain

Download PDF

De schilder Heymans leefde artistiek verschillende levens. Geïnspireerd op de realistische landschapstraditie trok hij zich op het platteland in de Kempen terug. Ook hij kwam in de loop van de jaren 1880 onder de invloed van het impressionisme, en flirtte zelfs even met het neo-impressionisme. Van officiële zijde was Heymans een veelgeprezen schilder en een graag geziene gast op de officiële salons. Ook hij exposeerde bij Les XX, zij het slechts eenmaal bij de openingstentoonstelling van de kring in 1884. Samen met Emile Claus werd hij bij leven als een van de protagonisten van het Belgische luminisme beschouwd. Ondanks zijn teruggetrokken bestaan in de Kempen oefende hij een verregaande uit invloed op jonge kunstenaars, onder meer op Henry van de Velde. Het schilderij ’s morgens vroeg is de herwerking van een thema dat hij decennia eerder in zijn realistische jaren aansneed. In de versie van 1907 die compositorisch afwijkt van de oude versie, overheersen de pasteltinten, waarbij zachte paarsen het begin van de dag suggereren. Het idyllische neerhof, de zittende boer en de enkele scharrelende kippen geven een bijzonder fraai beeld van het plattelandsleven in het noordoosten van Vlaanderen. Heymans was in de eerste plaats een observator, die op basis van waarneming, zijn luministische composities orkestreerde. In ’s Morgens vroeg kreeg de idyllische lieflijkheid van het neerhof een verfijnd aura. Naar aanleiding van de retrospectieve tentoonstelling bij de Galerie Georges Giroux benadrukte kunstcriticus Karel van de Woestijne naar aanleiding van dit schilderij niet alleen de trefzekere hand van de kunstenaar, maar het verruimde en gespiritualiseerde natuurgevoel van Heymans (Nieuwe Rotterdamsche Courant, 19 februari 1922). Heymans exposeerde het monumentale schilderij bij La Libre Esthétique in 1908 (n°106) en op de Salon te Brussel in 1910 (n°199).

Kunstenaar

Adrien Joseph Heymans RKD
Antwerpen 1839 - Schaarbeek (Brussel) 1921
schilderAAT

Titel 's Morgens vroeg
Datering 1907
Periode 20ste eeuw
Opschriften en merken signatuur en jaartal rechts onderaan: A J Heymans. 1907.
Collectie schilderkunst AAT
Objectnaam olieverfschilderijen AAT
Inventarisnummer 1953-W
Herkomst schenking
Hazledine-Heymans, Alfred (coll.)
Brussel
1953
Bewaarplaats In depot
Permalink https://mskgent.be/collection/work/data/1953-W
IIIF Manifest https://imagehub.mskgent.be/iiif/3/2341/manifest.json
Art & Architecture Thesaurus 300015636 landschappen AAT
300263554 diervoorstellingen AAT
Trefwoorden Iconclass 22C licht Iconclass
22C1 natuurlijk licht Iconclass
22C8 schaduw Iconclass
23R11 ochtend Iconclass
24A8 zonlicht Iconclass
24A81 zonnestralen Iconclass
25F3 vogels Iconclass
25F32(MAGPIE) zangvogels: ekster Iconclass
25G11 groep bomen Iconclass
25G3 bomen Iconclass
25G4(GRASS) planten en kruiden (GRAS) Iconclass
25G4(REED) planten en kruiden: riet Iconclass
31A235 zittende mannelijke figuur Iconclass
31A71 man Iconclass
31A72 vrouw Iconclass
31D14 volwassen man Iconclass
31D15 volwassen vrouw Iconclass
34B11 hond Iconclass
34B23 gedomesticeerde vogels (buitenshuis) Iconclass
34B232 gevogelte (haan, hen, kip, enz.) Iconclass
41A17 boerderij (gebouw) Iconclass
41A171 schuur Iconclass
41A7751 recipiënt gemaakt uit plantaardig materiaal (geen hout): mand Iconclass
46A14 boeren Iconclass
46A222 landelijk leven, plattelandsleven Iconclass
46AA14 boerinnen, boerenvrouwen Iconclass
46C122 kruiwagen Iconclass
46C123 handkar, steekkar Iconclass
47I213 schaap Iconclass
47I2133 lam Iconclass
47I221 veehouder, veehoudster, herder, herderin, koewachter, koewachtster, enz. Iconclass
47I2211 kudde, zwerm Iconclass
47I228 kudde drijven, kuddedrijver Iconclass
61D(BELGIUM) geografische namen van landen, regio’s, bergen, rivieren, enz. (BELGIË) Iconclass
61D(CAMPINE) geografische namen van landen, regio’s, bergen, rivieren, enz. (KEMPEN) Iconclass
School / Stijl luminisme AAT
impressionisme AAT
Adrien-Joseph Heymans (Fonds Richard de Moor). - [s.l.] : [s.n.], [s.a.]
D'Ensor à Magritte dans les collections du Musée de Gand (exposition Lodève, Musée de Lodève-Hôtel du Cardinal de Fleury, 19 novembre 2004 - 27 février 2005) / Maïthé Vallès-Bled, Robert Hoozee, Johan De Smet, Helke Lauwaert, Bruno Fornari. - Lodève : Musée de Lodève, 2004 ; Milano : Mazzotta, 2004 (p. 88, cat 19)
Museum voor Schone Kunsten Gent : Catalogus schilderkunst ; Deel I: 14de - 18de eeuw ; Deel II: 19de - 20ste eeuw / Robert Hoozee, Johan De Smet, Bruno Fornari, Ruth Monteyne. - Gent : Museum voor Schone Kunsten Gent, 2007 (dl. II, p. 184-185 (ill.))
Emile Claus and Belgian Impressionism (exhibition Himeji City Museum of Art, 20.04 - 26.05.2013 ; Tokyo Station Gallery, 08.06 - 15.07.2013 ; Ishikawa Prefectural Museum of Art, 26.07 - 25.08.2013 ... et al.) / Johan De Smet, Akira Tomita. - Kobe : The Kobe Shimbun, 2013
Heb je een vraag of wil je meer informatie over dit object?
Laat het ons weten via collectie.msk@stad.gent