De schilder Heymans leefde artistiek verschillende levens. Geïnspireerd op de realistische landschapstraditie trok hij zich op het platteland in de Kempen terug. Ook hij kwam in de loop van de jaren 1880 onder de invloed van het impressionisme, en flirtte zelfs even met het neo-impressionisme. Van officiële zijde was Heymans een veelgeprezen schilder en een graag geziene gast op de officiële salons. Ook hij exposeerde bij Les XX, zij het slechts eenmaal bij de openingstentoonstelling van de kring in 1884. Samen met Emile Claus werd hij bij leven als een van de protagonisten van het Belgische luminisme beschouwd. Ondanks zijn teruggetrokken bestaan in de Kempen oefende hij een verregaande uit invloed op jonge kunstenaars, onder meer op Henry van de Velde. Het schilderij ’s morgens vroeg is de herwerking van een thema dat hij decennia eerder in zijn realistische jaren aansneed. In de versie van 1907 die compositorisch afwijkt van de oude versie, overheersen de pasteltinten, waarbij zachte paarsen het begin van de dag suggereren. Het idyllische neerhof, de zittende boer en de enkele scharrelende kippen geven een bijzonder fraai beeld van het plattelandsleven in het noordoosten van Vlaanderen. Heymans was in de eerste plaats een observator, die op basis van waarneming, zijn luministische composities orkestreerde. In ’s Morgens vroeg kreeg de idyllische lieflijkheid van het neerhof een verfijnd aura. Naar aanleiding van de retrospectieve tentoonstelling bij de Galerie Georges Giroux benadrukte kunstcriticus Karel van de Woestijne naar aanleiding van dit schilderij niet alleen de trefzekere hand van de kunstenaar, maar het verruimde en gespiritualiseerde natuurgevoel van Heymans (Nieuwe Rotterdamsche Courant, 19 februari 1922). Heymans exposeerde het monumentale schilderij bij La Libre Esthétique in 1908 (n°106) en op de Salon te Brussel in 1910 (n°199).
Kunstenaar |
Adrien Joseph Heymans
RKD
|
---|---|
Titel | 's Morgens vroeg |
Datering | 1907 |
Periode | 20ste eeuw |
Opschriften en merken | signatuur en jaartal rechts onderaan: A J Heymans. 1907. |
Collectie | schilderkunst AAT |
Objectnaam | olieverfschilderijen AAT |
Inventarisnummer | 1953-W |
Herkomst |
schenking
Hazledine-Heymans, Alfred (coll.) Brussel 1953 |
Bewaarplaats | In depot |
Permalink | https://mskgent.be/collection/work/data/1953-W |
IIIF Manifest | https://imagehub.mskgent.be/iiif/3/2341/manifest.json |
Art & Architecture Thesaurus |
300015636
landschappen
AAT
300263554 diervoorstellingen AAT |
---|---|
Trefwoorden Iconclass |
22C
licht
Iconclass
22C1 natuurlijk licht Iconclass 22C8 schaduw Iconclass 23R11 ochtend Iconclass 24A8 zonlicht Iconclass 24A81 zonnestralen Iconclass 25F3 vogels Iconclass 25F32(MAGPIE) zangvogels: ekster Iconclass 25G11 groep bomen Iconclass 25G3 bomen Iconclass 25G4(GRASS) planten en kruiden (GRAS) Iconclass 25G4(REED) planten en kruiden: riet Iconclass 31A235 zittende mannelijke figuur Iconclass 31A71 man Iconclass 31A72 vrouw Iconclass 31D14 volwassen man Iconclass 31D15 volwassen vrouw Iconclass 34B11 hond Iconclass 34B23 gedomesticeerde vogels (buitenshuis) Iconclass 34B232 gevogelte (haan, hen, kip, enz.) Iconclass 41A17 boerderij (gebouw) Iconclass 41A171 schuur Iconclass 41A7751 recipiënt gemaakt uit plantaardig materiaal (geen hout): mand Iconclass 46A14 boeren Iconclass 46A222 landelijk leven, plattelandsleven Iconclass 46AA14 boerinnen, boerenvrouwen Iconclass 46C122 kruiwagen Iconclass 46C123 handkar, steekkar Iconclass 47I213 schaap Iconclass 47I2133 lam Iconclass 47I221 veehouder, veehoudster, herder, herderin, koewachter, koewachtster, enz. Iconclass 47I2211 kudde, zwerm Iconclass 47I228 kudde drijven, kuddedrijver Iconclass 61D(BELGIUM) geografische namen van landen, regio’s, bergen, rivieren, enz. (BELGIË) Iconclass 61D(CAMPINE) geografische namen van landen, regio’s, bergen, rivieren, enz. (KEMPEN) Iconclass |
School / Stijl |
luminisme
AAT
impressionisme AAT |
Adrien-Joseph Heymans (Fonds Richard de Moor). - [s.l.] : [s.n.], [s.a.] |
D'Ensor à Magritte dans les collections du Musée de Gand (exposition Lodève, Musée de Lodève-Hôtel du Cardinal de Fleury, 19 novembre 2004 - 27 février 2005) / Maïthé Vallès-Bled, Robert Hoozee, Johan De Smet, Helke Lauwaert, Bruno Fornari. - Lodève : Musée de Lodève, 2004 ; Milano : Mazzotta, 2004 (p. 88, cat 19) |
Museum voor Schone Kunsten Gent : Catalogus schilderkunst ; Deel I: 14de - 18de eeuw ; Deel II: 19de - 20ste eeuw / Robert Hoozee, Johan De Smet, Bruno Fornari, Ruth Monteyne. - Gent : Museum voor Schone Kunsten Gent, 2007 (dl. II, p. 184-185 (ill.)) |
Emile Claus and Belgian Impressionism (exhibition Himeji City Museum of Art, 20.04 - 26.05.2013 ; Tokyo Station Gallery, 08.06 - 15.07.2013 ; Ishikawa Prefectural Museum of Art, 26.07 - 25.08.2013 ... et al.) / Johan De Smet, Akira Tomita. - Kobe : The Kobe Shimbun, 2013 |
Heb je een vraag of wil je meer informatie over dit object? Laat het ons weten via collectie.msk@stad.gent |