Vanaf het midden van de jaren 1930 begint Paul Delvaux onder invloed van het werk van Giorgio De Chirico met decor en perspectief te experimenteren. Dezelfde motieven komen vanaf die periode dikwijls in zijn werk terug: uitdrukkingsloze figuren, verstard in theatrale bewegingen, tempels uit de klassieke oudheid of de renaissance, met een expliciet, soms ingewikkeld perspectief en badend in een onnatuurlijk licht. Het decor in grijstinten met slechts enkele kleuraccenten verhoogt de irreële sfeer die in een schilderij als De trap wordt opgeroepen. Ironie – toch een typisch kenmerk van het surrealisme – vinden we bij Delvaux niet terug. Zijn plechtige en wat onderkoelde kunst is eerder verwant met het magisch realisme van de Nederlandse kunstenaar Albert Carel Willink.
Kunstenaar |
Paul Delvaux
RKD
VIAF
Wikidata
|
---|---|
Titel | De trap |
Datering | 1946 |
Periode | 20ste eeuw |
Opschriften en merken | signatuur, maand en jaartal rechts onderaan: P. DELVAUX / 12-46 |
Collectie | schilderkunst AAT |
Objectnaam | olieverfschilderijen AAT |
Inventarisnummer | 1950-U |
Bewaarplaats | Te zien op zaal |
Permalink | https://mskgent.be/collection/work/data/1950-U |
IIIF Manifest | https://imagehub.mskgent.be/iiif/3/2161/manifest.json |
Art & Architecture Thesaurus |
300056485
fantastische kunst
AAT
300189808 figuurvoorstellingen AAT 300055865 symboliek AAT 300015571 stadsgezichten AAT 300124520 interieurs AAT |
---|---|
Trefwoorden Iconclass |
12E61
tempel, heiligdom ~ Griekse religie
Iconclass
22C licht Iconclass 22C2 artificieel licht Iconclass 22C8 schaduw Iconclass 25HH ideëel landschap Iconclass 25I stadsgezicht en stadslandschap met door de mens gebouwde constructies Iconclass 25I1 stadsgezicht in het algemeen Iconclass 25I12 gezicht op een stad, stadspanorama, omtrek van een stad Iconclass 25I13 openbare tuinen, parken Iconclass 25I14 openbare weg Iconclass 25I141 straat Iconclass 25I141(+0) straat (voetpad) Iconclass 25I142 avenue, boulevard, esplanade, wandelpromenade Iconclass 25I144 plein, plaats, rond plein Iconclass 31A25 houdingen en gebaren van armen en handen Iconclass 31A2513 zijwaarts gestrekte arm Iconclass 31A252 houdingen en gebaren van armen en handen in relatie tot elkaar Iconclass 31A2711 stappen, wandelen Iconclass 31A72 vrouw Iconclass 31AA (naakte) menselijke figuur; 'Corpo humano' (Ripa) - AA - vrouwelijke figuur Iconclass 31D15 volwassen vrouw Iconclass 41A2 interieur van het huis Iconclass 41A34 trap Iconclass 41A34(+0) trap (buitentrap) Iconclass 41A341 trappenhuis Iconclass 41A4 interieurdecoratie Iconclass 41A421 gordijnen Iconclass 43A422 triomfboog Iconclass 46C1113 stenen treden Iconclass 48C1633 Ionische orde ~ architectuur Iconclass 48C1634 Korinthische orde ~ architectuur Iconclass 48C24 deel van een beeldhouwwerk, reproductie van een deel van een beeldhouwwerk Iconclass 48C5142 schilderij in een schilderij Iconclass |
School / Stijl | surrealisme AAT |
Paul Delvaux (Fonds Richard de Moor). - [s.l.] : [s.n.], [s.a.] |
D'Ensor à Magritte dans les collections du Musée de Gand (exposition Lodève, Musée de Lodève-Hôtel du Cardinal de Fleury, 19 novembre 2004 - 27 février 2005) / Maïthé Vallès-Bled, Robert Hoozee, Johan De Smet, Helke Lauwaert, Bruno Fornari. - Lodève : Musée de Lodève, 2004 ; Milano : Mazzotta, 2004 (p. 275-277, cat. 76) |
Paul Delvaux : De bronnen van het oeuvre / Laura Neve. - Tielt : Uitgeverij Lannoo, 2010 |
Museum voor Schone Kunsten Gent : Catalogus schilderkunst ; Deel I: 14de - 18de eeuw ; Deel II: 19de - 20ste eeuw / Robert Hoozee, Johan De Smet, Bruno Fornari, Ruth Monteyne. - Gent : Museum voor Schone Kunsten Gent, 2007 (dl. II, p. 127 (ill.)) |
Paul Delvaux : Paseo por el amor y la muerte (exposición Madrid, Museo Thyssen-Bornemisza, 24.02 - 07.06.2015) / Laura Neve, José Jiménez, Olivier Cousinou. - Madrid : Fundación Colección Thyssen-Bornemisza, 2015 |
Belgische schone : Ensor tot Magritte ; Hoogtepunten uit de verzameling van het Museum voor Schone Kunsten Gent (tentoonstelling Laren, Singer Laren, 16.06 - 30.08.2015) / Johan De Smet, Jan Rudolph De Lorm. - Gent : Museum voor Schone Kunsten Gent, 2015 ; Laren : Singer Laren, 2015 ; Heule : Uitgeverij Snoeck, 2015 (cat. 66 (ill. p. 91)) |
Last Year in Marienbad (Alain Resnais) : A Film as Art (Exhibition Bremen, Kunsthalle, 14.11.2015 - 13.03.2016 ; Prague, Galerie Rudolfinum, 08.09.2016 - 27.11.2016) / Christoph Grunenberg, Eva Fischer-Hausdorf, Vito Acconci, Stefanie Diekmann, Michael Glasmeier. - Bremen : Kunsthalle Bremen, 2015 |
Antwerpen - Brugge - Gent : De musea en hun kunstschatten van Van Eyck tot Magritte ; ontdek het rijke erfgoed in drie Vlaamse steden ; de Vlaamse Kunstcollectie / Geert Souvereyns, Till-Holger Borchert, Paul Vandenbroeck. - Dijon : Éditions Faton, 2007 (p. 94 (ill.)) |
Brune - Blonde : la chevelure féminine dans l'art et le cinéma (exposition Paris, Cinémathèque française, 06.10.2010 - 16.01.2011) / Alain Bergala, Anne Marquez, Alice Anderson, Bernard Benoliel, Emmanuèle Bernheim. - Paris : Skira, 2010 |
Het sterrenalfabet van E.L.T. Mesens : Dada & Surrealisme in Brussel, Parijs & Londen (tentoonstelling Mu.Zee-Kunstmuseum aan zee, 06.07 - 17.11.2013) / Phillip Van den Bossche, Erich Weiss, Anouck Clissen, Christiane Geurts-Krauss, Virginie Devillez, Nele Bernheim. - Oostende : Mu.ZEE, 2013 |
Paul Delvaux : Le rêveur éveillé (exposition Marseille, Musée Cantini, 05.06 - 21.09.2014) / Georges Banu, Olivier Cousinou, Laura Neve, Régine Rémon, Baldine Saint Girons, Gaëtane Warzée. - Marseille : Musée Cantini, 2014 |
Last Year in Marienbad (Alain Resnais) : A Film as Art (Exhibition Bremen, Kunsthalle, 14.11.2015 - 13.03.2016 ; Prague, Galerie Rudolfinum, 08.09.2016 - 27.11.2016) / Christoph Grunenberg, Eva Fischer-Hausdorf, Vito Acconci, Stefanie Diekmann, Michael Glasmeier. - Bremen : Kunsthalle Bremen, 2015 |
Last Year in Marienbad : A Film as Art = Loni V Marienbadu : Film Jako Umení (Exhibition Prague, Galerie Rudolfinum, 08.09.2016 - 27.11.2016) / Zuzana Kosarová, Tomás Pospiszyl. - Prague : Galerie Rudolfinum, 2016 |
Paul Delvaux : Maître du rêve (exposition Évian, Palais Lumière, 01.07 - 01.10.2017) / William Saadé, Denis Laoureux, Laura Neve, Pierre Ghêne, Claire Leblanc. - Paris : Somogy éditions d'art, 2017 ; Évian : Palais Lumière, 2017 (p. 206-207) |
Heb je een vraag of wil je meer informatie over dit object? Laat het ons weten via collectie.msk@stad.gent |