Schuin vallend ochtendlicht bepaalt de sfeer en de opbouw van de Morgen in augustus van Anna de Weert. De korenschoven zijn aan de achterzijde belicht. Een ervan is terzijde gevallen en geeft zo een doorzicht op het achterliggend, door de zon beschenen veld. De sensatie van het licht voert de kunstenares niet naar een ontbinding van de vorm, zoals bij sommige Franse impressionisten. Hoewel het licht voor haar de ‘goddelijke’ inspiratie blijft, springt de realistische vormgeving en de stevige opbouw in het oog. De korenschoven en de bomenrij achter het veld vormen samen vluchtlijnen die elkaar links buiten het doek kruisen en het beeld in driehoekige vlakken opdelen. Wat nog van de hoeve links zichtbaar is, maakt de compositie gesloten, terwijl het vergezicht tussen de bomen die geslotenheid enigszins doorbreekt. Ook de tegenstelling tussen de warme, bruingele kleuren op de voorgrond en het frisse en heldere groen achteraan geeft aan de compositie een duidelijke structuur die overeenstemt met de vlakverdeling en tevens een suggestie van diepte schept. Volgens het eigenhandige opschrift achteraan op het doek begint De Weert met Morgen in augustus net vóór de Eerste Wereldoorlog uitbreekt. Door de oorlog moet ze het werk onderbreken en ze voltooit het schilderij pas in 1915 tijdens de bezetting.
Kunstenaar |
Anna De Weert
RKD
VIAF
Wikidata
|
---|---|
Titel | Zomerochtend |
Datering | 1914 - 1915 |
Periode | 20ste eeuw |
Opschriften en merken | signatuur en jaartal rechts onderaan: A. De Weert 1914-15 |
opschrift op de achterzijde van het doek: Cette toile commencée le 20 Juillet 1914 / interrompu par la guerre et terminé Juillet 1915 / sous l'occupation | |
opschrift op de achterzijde van het doek: Anna De Weert / Juli - Aug. / Afsnee 1914 / 1915 | |
Collectie | schilderkunst AAT |
Objectnaam | olieverfschilderijen AAT |
Inventarisnummer | 1950-BA |
Herkomst |
schenking
De Weert-Cogen, Anna (coll.) Gent 1950 |
Bewaarplaats | Te zien op zaal |
Permalink | https://mskgent.be/collection/work/data/1950-BA |
IIIF Manifest | https://imagehub.mskgent.be/iiif/3/2143/manifest.json |
Art & Architecture Thesaurus | 300015636 landschappen AAT |
---|---|
Trefwoorden Iconclass |
23D43
zomer, 'Aestas'; 'Estate' (Ripa)
Iconclass
23F43 zomerlandschap; landschap dat de zomer symboliseert (de vier seizoenen van het jaar) Iconclass 23R11 ochtend Iconclass 25G3 bomen Iconclass 25G31 struiken Iconclass 25I3 boerderij of alleenstaand huis in een landschap Iconclass 300015636 landschappen AAT 23E43 zomer ~ menselijke activiteiten (de vier seizoenen van het jaar) Iconclass 41A17 boerderij (gebouw) Iconclass 47I14 oogst Iconclass 47I142 samenbinden ~ oogst Iconclass 47I1421 schoof, garf Iconclass |
School / Stijl |
impressionisme
AAT
luminisme AAT |
Museum voor Schone Kunsten Gent : Catalogus schilderkunst ; Deel I: 14de - 18de eeuw ; Deel II: 19de - 20ste eeuw / Robert Hoozee, Johan De Smet, Bruno Fornari, Ruth Monteyne. - Gent : Museum voor Schone Kunsten Gent, 2007 (dl. II, p. 354-355 (ill.)) |
Emile Claus and Belgian Impressionism (exhibition Himeji City Museum of Art, 20.04 - 26.05.2013 ; Tokyo Station Gallery, 08.06 - 15.07.2013 ; Ishikawa Prefectural Museum of Art, 26.07 - 25.08.2013 ... et al.) / Johan De Smet, Akira Tomita. - Kobe : The Kobe Shimbun, 2013 |
Heb je een vraag of wil je meer informatie over dit object? Laat het ons weten via collectie.msk@stad.gent |