De voor Minne typerende omarming en verstrengeling zien we ook in de Man beweent zijn dode hinde uit 1896. De liggende figuur beschermt tegelijk zichzelf en het dode dier. Net als in De Verloren Zoon legt Minne de gevoelsuitdrukking niet enkel ter hoogte van het gelaat, maar maakt hij elk onderdeel van de compositie even expressief. De man geeft zich volledig over aan zijn smart. In zijn totale liefde keert hij als het ware terug naar de aarde en wordt hij één met de dood. De houding van de man heeft Minne waarschijnlijk aan Rodin ontleend. Typisch voor de Gentse kunstenaar is echter de arme, moedeloze fysiek.
Kunstenaar |
George Minne
RKD
VIAF
Wikidata
|
---|---|
Titel | Man beweent zijn dode hinde |
Datering | 1896 |
Periode | 19de eeuw |
Collectie | sculptuur AAT |
Objectnaam | brons AAT |
Inventarisnummer | 1949-AN |
Herkomst |
aankoop
Burthoul-Baesjou, Elie (coll.) Brussel 1949 |
Bewaarplaats | Te zien op zaal |
Permalink | https://mskgent.be/collection/work/data/1949-AN |
IIIF Manifest | https://imagehub.mskgent.be/iiif/3/2083/manifest.json |
Art & Architecture Thesaurus |
300189808
figuurvoorstellingen
AAT
300263554 diervoorstellingen AAT 300055865 symboliek AAT |
---|---|
Trefwoorden Iconclass |
25F24(HIND)
hoefdieren: hinde
Iconclass
31A (naakte) menselijke figuur; ‘Corpo humano’ (Ripa) Iconclass 31A236 liggende mannelijke figuur Iconclass 31A71 man Iconclass 31D14 volwassen man Iconclass 32A22 dun (menselijke figuur) Iconclass 32A22(+0) uitgemergelde menselijke figuur Iconclass 42E131 rouwen over de doden Iconclass 42E132 bewening (~ begrafenisritueel) Iconclass 56BB1 pijn, smart, rouw, verdriet; 'Dolore, 'Dolore di Zeusi' (Ripa) Iconclass 56BB2 ongelukkig zijn; ‘Infelicità’ (Ripa) Iconclass 56BB22 ellende; 'Miseria mondana' (Ripa) Iconclass 56DD11 wanhoop; 'Disperatione' (Ripa) Iconclass |
School / Stijl | symbolisme AAT |
George Minne en de kunst rond 1900 (Tentoonstelling Gent, Museum voor Schone Kunsten, 18.09.1982 - 05.12.1982) / Robert Hoozee, Monique Tahon-Vanroose, Albert Alhadeff. - Brussel : Gemeentekrediet, 1982 (p. 130-131, cat. 58 (ill.)) |
Tong III : Brussels Calling (tentoonstelling Roosendaal, Museum Tongerlohuys, 08.11.2008 - 08.02.2009) / Loes Ceha, Berend Hoekstra, Lisette Schreurs, Janine Verster. - Roosendaal : Museum Tongerlohuys, 2008 |
Signes des temps : oeuvres visionnaires d'avant 1914 (exposition Namur, BAM (Beaux-Arts Mons), 22.08 - 23.11.2014) / Nikola Doll, Sabine Fastert, Felix Jaeger, Denis Laoureux, Jörg Trempler. - Mons : BAM-Musée des Beaux-Arts de Mons, 2014 |
Heb je een vraag of wil je meer informatie over dit object? Laat het ons weten via collectie.msk@stad.gent |