De trap van Eugène Laermans (1864-1940), toont op bijna documentair-realistische wijze de armoede en de kaalheid van een doorsnee arbeiderswoning op het einde van negentiende eeuw. Een eenvoudige trap tussen twee witgekalkte muren leidt de blik naar een onbestemde, duistere ruimte. Door enkele schaarse verticale lichtaccenten ontstaat binnen het schilderij een tweede rechthoek, parallel aan het beeldvlak. Daarachter gaapt een donker gat. Dit huis biedt geen warmte of geborgenheid, de grauwe kleuren en de sobere, bijna geometrische opbouw versterken het onheilspellend karakter van de ruimte. De klompen, als enige sporen van menselijke aanwezigheid, versterken het onbehaaglijk gevoel van eenzaamheid. De verlaten traphal met enkele desolate objecten in het schemerduister is een motief dat ook terug te vinden is bij de symbolistische kunstenaar Xavier Mellery. Misschien is de desolate sfeer in De Trap ook in verband te brengen met het psychologisch isolement waarin Eugène Laermans zelf verkeerde. Hij kon immers moeilijk met de anderen communiceren sinds hij op zijn elfde doof werd.
Kunstenaar |
Eugène Laermans
RKD
VIAF
Wikidata
|
---|---|
Titel | De trap |
Datering | ca. 1896 |
Periode | 19de eeuw |
Opschriften en merken | signatuur rechts onderaan: Eug. Laermans |
Collectie | schilderkunst AAT |
Objectnaam | olieverfschilderijen AAT |
Inventarisnummer | 1942-Z |
Herkomst |
aankoop
Galerie Fernand Fiévez Brussel 1942 |
Bewaarplaats | Te zien op zaal |
Permalink | https://mskgent.be/collection/work/data/1942-Z |
IIIF Manifest | https://imagehub.mskgent.be/iiif/3/1552/manifest.json |
Art & Architecture Thesaurus | 300124520 interieurs AAT |
---|---|
Trefwoorden Iconclass |
22C
licht
Iconclass
22C1 natuurlijk licht Iconclass 22C8 schaduw Iconclass 41A2 interieur van het huis Iconclass 41A34 trap Iconclass 41D2333 houten schoenen, klompen Iconclass 55BB1 armoede; 'Povertà', 'Povertà del doni', 'Povertà in uno ch'habbia bell'ingegno' (Ripa) Iconclass |
School / Stijl | naturalisme AAT |
Eugène Laermans 1864-1940 (Tentoonstelling Brussel, Galerie van het Gemeentekrediet, 17.03.1995 - 25.06.1995) / Philippe Roberts-Jones, Jean Puissant, Pierre Baudson, Michel Draguet. - Brussel : Gemeentekrediet, 1995 (p. 132-133) |
200 jaar verzamelen : Collectieboek Museum voor Schone Kunsten Gent / Arnout Balis, Robert Hoozee, Maximiliaan P.J. Martens, Paul Van Haute. - Gent : Ludion, 2000 (p. 270 (ill. 105)) |
D'Ensor à Magritte dans les collections du Musée de Gand (exposition Lodève, Musée de Lodève-Hôtel du Cardinal de Fleury, 19 novembre 2004 - 27 février 2005) / Maïthé Vallès-Bled, Robert Hoozee, Johan De Smet, Helke Lauwaert, Bruno Fornari. - Lodève : Musée de Lodève, 2004 ; Milano : Mazzotta, 2004 (p. 41-43, cat. 4) |
Belgische schone : Ensor tot Magritte ; Hoogtepunten uit de verzameling van het Museum voor Schone Kunsten Gent (tentoonstelling Laren, Singer Laren, 16.06 - 30.08.2015) / Johan De Smet, Jan Rudolph De Lorm. - Gent : Museum voor Schone Kunsten Gent, 2015 ; Laren : Singer Laren, 2015 ; Heule : Uitgeverij Snoeck, 2015 (cat. 25 (ill. p. 47)) |
Unheimlich : Innenräume von Edvard Munch bis Max Beckmann = The Uncanny Home : Interiors from Edvard Munch to Max Beckmann (Ausstellung Bonn, Kunstmuseum Bonn, 20.10.2016 -29.01.2017) / Volker Adolphs, Johannes Binotto, Irene Horn, Felix Krämer. - München : Hirmer Verlag, 2016 (p. 96) |
onder vrienden : 225 jaar verzamelaars rond het Museum voor Schone Kunsten Gent (tentoonstelling Gent, Museum voor Schone Kunsten Gent, 25.11.2023 - 28.04.2024) / Johan De Smet, Frederica Van Dam, Willy Van der Gucht, Manfred Sellink. - Gent : Museum voor Schone Kunsten Gent, 2023 ; Gent : De Vrienden van het Museum, 2023 (p. 142, cat. 137 (ill.)) |
Heb je een vraag of wil je meer informatie over dit object? Laat het ons weten via collectie.msk@stad.gent |