Jean Brusselmans schilderde aanvankelijk fauvistisch in levendige kleuren en losse toetsen. Na de Eerste Wereldoorlog ging hij meer gesloten en eenvoudige vormen gebruiken. Leunende vrouw is een vroeg voorbeeld van die ontwikkeling. Door het werk op te bouwen in grote kleurvlakken herleidde Brusselmans het onderwerp tot zijn duidelijke basisvormen. Opmerkelijk zijn de schetsmatige techniek en de transparante verflagen. Het warme koloriet brengt eenheid tussen het licht, de ruimte en de figuur, wat aan het werk een intimistische sfeer en een poëtisch karakter verleent. Zijn vrouw, Marie Frisch, stond vermoedelijk model voor het schilderij.
Kunstenaar |
Jean Brusselmans
RKD
VIAF
Wikidata
|
---|---|
Titel | Leunende vrouw |
Datering | 1920 |
Periode | 20ste eeuw |
Opschriften en merken | signatuur en jaartal links onderaan: Jean Brusselmans. 1920. |
signatuur en jaartal links boven het boek en naast rechterarm van de vrouw: Jean / Brusselmans / 11920 (?) | |
Collectie | schilderkunst AAT |
Objectnaam | olieverfschilderijen AAT |
Inventarisnummer | 1937-AE |
Bewaarplaats | In depot |
Permalink | https://mskgent.be/collection/work/data/1937-AE |
IIIF Manifest | https://imagehub.mskgent.be/iiif/3/1412/manifest.json |
Art & Architecture Thesaurus |
300189808
figuurvoorstellingen
AAT
300124520 interieurs AAT |
---|---|
Trefwoorden Iconclass |
31A25312
hoofd steunend op de hand(en), met de elleboog leunend op een verhoog of op de knieën
Iconclass
31A72 vrouw Iconclass 31AA235 zittende vrouwelijke figuur Iconclass 31D15 volwassen vrouw Iconclass 41A711 tafel Iconclass 49M32 boek Iconclass 61BB2 vrouwelijke historische figuren (portretten en scènes naar het leven) Iconclass 61BB2(MARIE-LÉONIE BRUSSELMANS-FRISCH) historische figuur (MARIE-LÉONIE BRUSSELMANS-FRISCH) Iconclass |
School / Stijl |
expressionisme
AAT
modernisme AAT |
Jean Brusselmans : Beschrijvende catalogus / Gita Brys-Schatan, Robert L. Delevoy. - Brussel : Laconti, 1972 (cat. 114) |
La Peinture en Belgique sous le règne du Roi Albert (exposition Namur, Maison de la Culture, 8.6 - 19.8.1984) / Philippe Roberts-Jones. - Namur : Maison de la Culture, 1984 |
200 jaar verzamelen : Collectieboek Museum voor Schone Kunsten Gent / Arnout Balis, Robert Hoozee, Maximiliaan P.J. Martens, Paul Van Haute. - Gent : Ludion, 2000 (p. (ill. 183), 267) |
Het oorkussen van de melancholie (tentoonstelling Gent, Museum voor Schone Kunsten, 20.12.2000 - 25.02.2001) / Joannes Késenne. - Brussel : Sabam, 2000 |
Herinneringen : veertig Vlamingen en hun geliefkoosd kunstwerk ; met foto's van Elisabeth Broekaert, Michiel Hendrickx, Jacques Sonck, Maarten Vanden Abeele. - Antwerpen : Openbaar kunstbezit in Vlaanderen, 2003 |
D'Ensor à Magritte dans les collections du Musée de Gand (exposition Lodève, Musée de Lodève-Hôtel du Cardinal de Fleury, 19 novembre 2004 - 27 février 2005) / Maïthé Vallès-Bled, Robert Hoozee, Johan De Smet, Helke Lauwaert, Bruno Fornari. - Lodève : Musée de Lodève, 2004 ; Milano : Mazzotta, 2004 (p. 164-166, cat. 43) |
Belgische schone : Ensor tot Magritte ; Hoogtepunten uit de verzameling van het Museum voor Schone Kunsten Gent (tentoonstelling Laren, Singer Laren, 16.06 - 30.08.2015) / Johan De Smet, Jan Rudolph De Lorm. - Gent : Museum voor Schone Kunsten Gent, 2015 ; Laren : Singer Laren, 2015 ; Heule : Uitgeverij Snoeck, 2015 (p. 171, cat. 49 (ill.)) |
Heb je een vraag of wil je meer informatie over dit object? Laat het ons weten via collectie.msk@stad.gent |