Christelijke thema’s komen voor de Eerste Wereldoorlog in het werk van George Minne nauwelijks aan bod. In die periode koos de kunstenaar voor universele thema’s, waarbij hij voornamelijk de diepmenselijke emotie en expressie in zijn onderwerpen legt. Soms baseerde de kunstenaar zich wel op christelijke thema’s, bijvoorbeeld in Johannes de Doper. De grafische uitwerking en het golvend lijnenspel van dit beeld herinnert aan Biddende non en getuigt van een invloed van de art nouveau. Het beeld is uitgevoerd in gips en arduin, beide in het bezit van het museum. Voor de figuur van Johannes de Doper maakte Minne verschillende voorbereidende studies. Daarin zien we hoe de kunstenaar vanuit de geknielde Johannes de verschillende varianten van geknielde jongelingen ontwikkelt.
Kunstenaar |
George Minne
RKD
VIAF
Wikidata
|
---|---|
Titel | Johannes de Doper |
Datering | 1895 |
Periode | 19de eeuw |
Opschriften en merken | signatuur en jaartal: G. Minne 1895 |
Collectie | sculptuur AAT |
Objectnaam | arduin AAT |
Inventarisnummer | 1931-Q |
Herkomst |
aankoop
Minne, George Sint-Martens-Latem 1931 |
Bewaarplaats | Te zien op zaal |
Permalink | https://mskgent.be/collection/work/data/1931-Q |
IIIF Manifest | https://imagehub.mskgent.be/iiif/3/1200/manifest.json |
Art & Architecture Thesaurus | 300055874 religieuze symboliek AAT |
---|---|
Trefwoorden Iconclass |
11H(JOHN THE BAPTIST)
Johannes de Doper; attributen: boek, rieten kruis, doopbeker, honingraat, lam, staf
Iconclass
11Q2 (privé-) gebed; 'Oratione', 'Preghiere', 'Preghiere a Dio' (Ripa) Iconclass 11Q21 afzonderlijke figuur, biddend Iconclass 31A2321 voorovergebogen mannelijke figuur Iconclass 31A233 knielende mannelijke figuur Iconclass 31A25312 hoofd steunend op de hand(en), met de elleboog leunend op een verhoog of op de knieën Iconclass 73 Nieuwe Testament Iconclass 73A scènes uit het leven van Johannes de Doper en Maria Iconclass |
School / Stijl | symbolisme AAT |
George Minne en de kunst rond 1900 (Tentoonstelling Gent, Museum voor Schone Kunsten, 18.09.1982 - 05.12.1982) / Robert Hoozee, Monique Tahon-Vanroose, Albert Alhadeff. - Brussel : Gemeentekrediet, 1982 (p. 116-117, cat. 48) |
Verwantschap & Eigenheid : Belgische en Nederlandse kunst 1890-1945 (tentoonstelling Gent, Museum voor Schone Kunsten, 3.3 - 16.6.2002) / Marc Lambrechts, Piet Boyens, Robert Hoozee, Johan De Smet, John Steen. - Gent : Tijdsbeeld, 2002 ; Amsterdam : Amsterdam University Press, 2002 (p. 128 (ill.), 130, cat. 26) |
George Minne : voorbode van de moderne kunst = ein Anfang der Moderne (tentoonstelling Bremen, Gerhard-Marcks-Haus, 13.10.2013 - 26.01.2014 ; Den Haag - Scheveningen, museum Beelden aan Zee, 31.01 - 25.05.2014) / Bettina Berg, Yvette Deseyve, Ernst Van Raaij. - Bremen : Gerhard-Marcks-Haus, 2013 ; Köln : Wienand, 2013 |
Belgische schone : Ensor tot Magritte ; Hoogtepunten uit de verzameling van het Museum voor Schone Kunsten Gent (tentoonstelling Laren, Singer Laren, 16.06 - 30.08.2015) / Johan De Smet, Jan Rudolph De Lorm. - Gent : Museum voor Schone Kunsten Gent, 2015 ; Laren : Singer Laren, 2015 ; Heule : Uitgeverij Snoeck, 2015 (cat. 26 (ill. p. 13)) |
onder vrienden : 225 jaar verzamelaars rond het Museum voor Schone Kunsten Gent (tentoonstelling Gent, Museum voor Schone Kunsten Gent, 25.11.2023 - 28.04.2024) / Johan De Smet, Frederica Van Dam, Willy Van der Gucht, Manfred Sellink. - Gent : Museum voor Schone Kunsten Gent, 2023 ; Gent : De Vrienden van het Museum, 2023 (p. 184, cat. 187 (ill.)) |
Heb je een vraag of wil je meer informatie over dit object? Laat het ons weten via collectie.msk@stad.gent |