Eugène Boudin is geboren in 1824, het jaar dat op het Salon van Parijs de tentoonstelling wordt gehouden die van grote betekenis zal zijn voor de bewustwording van de School van Barbizon. Op dit Salon worden Franse romantische kunstenaars als Delacroix en Géricault en Engelse landschapsschilders als Bonington en Constable geëxposeerd. Deze bevestigen de Barbizon-schilders in hun nieuwe visie op de landschapsschilderkunst en confirmeren de breuk tussen de klassieken en de modernen. Boudin begint dus zijn carrière als schilder in een tijd dat de moderne landschapsschilders reeds hun stempel op de Franse schilderkunst hebben gedrukt. Hun invloed is groot en ook Boudin ondergaat de inspirerende werking van deze kunstenaars. Als zoon van een schipper gaat zijn voorkeur uit naar het schilderen van zeegezichten, waarin grote aandacht wordt besteed aan het grote luchtoppervlak met wolken boven het water en het licht dat het hele landschap overdekt. Onder toedoen van Isabey maakt Boudin vanaf de jaren 1860 een hele reeks strandscènes, hoofdzakelijk bevolkt door bourgeoisie-mensen die hun vrije tijd doorbrengen aan de kust. Maar ook minder gegoede personen als vissers en vissersvrouwen verdienen zijn aandacht, zoals blijkt in Wasvrouwen te Etretat. Dit werk is vervaardigd in het laatste decennium van zijn leven. Typisch voor vele van dergelijke schilderijen is de verdeling van de compositie in drie horizontale, parallelle zones die worden ingenomen door de lucht, de zee en het strand. Het gevoel voor de atmosferische werking van het natuurlijke licht kondigt het impressionisme aan. Het koele, zilverige licht en de matte, vale tinten worden hier en daar verlevendigd door het wit van de kapjes en het rood in de kleren op de voorgrond. De simplificatie van de vorm en de vrije, suggestieve factuur verlenen aan dit werkje, ondanks het anekdotische element, een bredere en meer bestendige expressiewaarde.
Kunstenaar |
Eugène Boudin
RKD
|
---|---|
Titel | Wasvrouwen in Etretat |
Datering | ca. 1890 - ca. 1894 |
Periode | 19de eeuw |
Plaats | Etretat TGN |
Opschriften en merken | signatuur links onderaan: E Boudin |
plaats rechts onderaan: Etretat | |
opschrift op de achterzijde: [Lav]euses [à] Etretat | |
zegel, stempel op de achterzijde van het doek: G. BERNE-BELLECOUR / TABLEAUX / Bd Malherbe | |
Collectie | schilderkunst AAT |
Objectnaam | olieverfschilderijen AAT |
Inventarisnummer | 1914-AF |
Herkomst |
legaat
Scribe, Fernand Gent 1913 |
Bewaarplaats | In depot |
Permalink | https://mskgent.be/collection/work/data/1914-AF |
IIIF Manifest | https://imagehub.mskgent.be/iiif/3/607/manifest.json |
Art & Architecture Thesaurus |
300117546
zeegezichten
AAT
300189808 figuurvoorstellingen AAT 300015636 landschappen AAT |
---|---|
Trefwoorden Iconclass |
21D
water (een van de vier elementen)
Iconclass
22 natuurverschijnselen Iconclass 25H1 landschappen in een gematigd klimaat Iconclass 25H13 kust Iconclass 25H133 strand Iconclass 25H23 zee (zeelandschap, zeegezicht, marine) Iconclass 25H2311 golf (zee) Iconclass 25H2322(NORTH SEA) zee (NOORDZEE) Iconclass 31A72 vrouw Iconclass 31AA231 staande vrouwelijke figuur Iconclass 31AA233 knielende vrouwelijke figuur Iconclass 41D221(HEADSCARF) hoofddeksel (HOOFDDOEK) Iconclass 41D42 wassen (kleren) Iconclass 61D(FRANCE) geografische namen van landen, regio’s, bergen, rivieren, enz. (FRANKRIJK) Iconclass 61E(ETRETAT) namen van steden en gemeenten (ETRETAT) Iconclass |
School / Stijl | realisme AAT |
Catalogus van het Museum van Schoone Kunsten Gent : II: Moderne Meesters / Georges Chabot, Fritz Van Loo. - Gent : Ad. Hoste, 1932 (p. 30) |
Eugene Boudin (Fonds Richard de Moor). - [s.l.] : [s.n.], [s.a.] |
Eugène Boudin, raconté par lui-même : Sa vie, son atelier, son oeuvre / Gilbert De Knyff. - Paris : Mayer, 1976 |
Eugène Boudin : peintures et dessins ; Catalogue raisonné / Anne-Marie Bergeret-Gourbin, Laurent Manoeuvre. - Honfleur : Musée Eugène Boudin, 1996 ; Paris : Somogy éditions d'art, 1996 (p. 154-181) |
De vrienden van Scribe : De Europese smaak van een Gents mecenas (tentoonstelling Gent, Museum voor Schone Kunsten, 12 december 1998 - 14 maart 1999) / Monique Tahon-Vanroose, Robert Hoozee. - Gent : Snoeck-Ducaju & Zoon, 1998 ; Antwerpen : Pandora, 1998 (p. 147 (ill.)) |
Eugène Boudin (1824-1898) : A l'aube de l'impressionnisme (Tentoonstelling Lausanne, Fondation de l'Hermitage, 07.07.2000-15.10.2000) / Rudolf Koella, Juliane Cosandier, Christian Bührle. - Milan : Skira, 2000 (p. 10-33) |
Museum voor Schone Kunsten Gent : Catalogus schilderkunst ; Deel I: 14de - 18de eeuw ; Deel II: 19de - 20ste eeuw / Robert Hoozee, Johan De Smet, Bruno Fornari, Ruth Monteyne. - Gent : Museum voor Schone Kunsten Gent, 2007 (dl. II, p. 77 (ill.)) |
Museum voor Schone Kunsten Gent : De collectie (tentoonstelling vanaf 21 maart 2021) / Johan De Smet, Bart Ooghe, Frederica Van Dam, Lieven Van Den Abeele, Cathérine Verleysen. - Gent : Museum voor Schone Kunsten Gent, 2021 |
Musée des Beaux-Arts de Gand : La Collection (exposition dès le 21 mars 2021) / Johan De Smet, Bart Ooghe, Frederica Van Dam, Lieven Van Den Abeele, Cathérine Verleysen. - Gand : Musée des Beaux-Arts de Gand, 2021 |
Heb je een vraag of wil je meer informatie over dit object? Laat het ons weten via collectie.msk@stad.gent |