Aan het begin van de negentiende eeuw loopt in de Zuidelijke Nederlanden het neoclassicisme op zijn einde, terwijl de romantische schilderkunst haar opgang maakt. De romantische schilders verzetten zich tegen de koelheid van het beredeneerde neoclassicisme. De klassieke canons werken beperkend op de uiterlijke vormen en leiden tot een zogeheten ideale, maar kille en levenloze, schoonheid. Deze wordt in de romantiek vervangen door een expressieve schoonheid die vol zit van leven en emotie. De tekening wordt expressiever, de kleuren opvallender en de licht-donker contrasten groter. Het ontstaan van een Belgische staat in 1830 betekent de definitieve doorbraak van de Belgische romantische schilderkunst. De gevoelens van triomf om de pas verworven onafhankelijkheid kunnen niet beter worden vertolkt dan in een romantische vormentaal. De onafhankelijkheidsverklaring vergroot ook de interesse voor het nationale verleden. Vooral de zestiende eeuw kent heel wat belangstelling. Ook Gallait laat zich bij vele schilderijen inspireren door deze periode. Zo bijvoorbeeld in de werken Troonsafstand van Karel V (1838-1841) en Laatste hulde aan de graven Egmont en Hoorn (1851). Jodenfamilie beschuldigd van het helen van godsdienstige voorwerpen verbeeldt een dagvaarding voor de Inquisitie, een soort rechtbank van de Rooms-Katholieke kerk die belast is met het opsporen, het ondervragen en het straffen van ketters. Voor dit tafereel heeft Gallait ongetwijfeld ook zijn inspiratie gevonden in de zestiende eeuw. Dan groeit in Vlaanderen immers een groot verzet tegen deze geloofsvervolgingen. Een joodse familie, bestaande uit een oude man, twee vrouwen en twee kinderen, is naar het tribunaal gebracht waar ze het verdict van de inquisiteur zal te horen krijgen. Op de voorgrond liggen de gestolen godsdienstige voorwerpen. Van bovenuit valt het zonlicht via een opening in het dak op de figuren. Het belicht en accentueert de uitdrukkingen op de gezichten. De oude man laat ontmoedigd het hoofd hangen. De moeder houdt de ogen gesloten om zich af te sluiten van het verschrikkelijke gebeuren terwijl ze haar kind beschermend vasthoudt. Achter haar kijkt het tweede kind met verschrikking en angst op naar de hardhandige soldaat. Maar de grootste aandacht gaat uit naar de vrouw in het midden. Tevergeefs smeekt ze de inquisiteur om barmhartigheid. Tevergeefs smeekt ze de inquisiteur, die onverschillig het hoofd heeft afgewend, om barmhartigheid. Het licht, dat de hele figuur van de vrouw doet oplichten, versterkt nog de dramatiek van haar smeekbede.
Kunstenaar |
Louis Gallait
RKD
|
---|---|
Titel | Een Jodenfamilie beschuldigd van het helen van religieuze voorwerpen en gemarteld door de Inquisitie |
Periode | 19de eeuw |
Opschriften en merken | signatuur rechts onderaan: Louis Gallait |
signatuur rechts onderaan: Louis Gallait | |
Collectie | schilderkunst AAT |
Objectnaam | olieverfschilderijen AAT |
Inventarisnummer | 1885-B |
Herkomst |
aankoop, aankoop
Hollender, J. Brussel, Brussel 1885, 1885 |
Bewaarplaats | In depot |
Permalink | https://mskgent.be/collection/work/data/1885-B |
IIIF Manifest | https://imagehub.mskgent.be/iiif/3/251/manifest.json |
Art & Architecture Thesaurus | 300033898 historiestukken AAT |
---|---|
Trefwoorden Iconclass |
11N42
ketterij
Iconclass
11P315(DOMINICANS) monastieke orden, monastieke leven: dominicanen Iconclass 11P31521 monniken, broeders Iconclass 11P443 inquisitie Iconclass 12A Joodse religie en cultuur Iconclass 12A7 Joden, Joods leven Iconclass 31A231 staande mannelijke figuur Iconclass 31AA (naakte) menselijke figuur; 'Corpo humano' (Ripa) - AA - vrouwelijke figuur Iconclass 31AA231 staande vrouwelijke figuur Iconclass 42B ouders met hun kinderen Iconclass 42B751 grootouder(s) met kleinkind(eren) (familiegroep) Iconclass 42G211 ouders (eerste graad familierelaties) Iconclass 42G2111 vader (eerste graad familierelaties) Iconclass 42G2112 moeder (eerste graad familierelaties) Iconclass 42G212 kinderen (eerste graad familierelaties) Iconclass 42G2121 zoon (eerste graad familierelaties) Iconclass 42G2122 dochter (eerste graad familierelaties) Iconclass 42G221 grootouders (tweede graad familierelaties) Iconclass 44G111 beschuldiging (rechtbank) Iconclass 44G33 foltering, marteling Iconclass 44G543 heler Iconclass 53CC3 smeekbede; 'Supplicatione' (Ripa) Iconclass 57BB14 veroordeling Iconclass 61G(RELIGIOUS OBJECTS) namen van artefacten en door de mens gemaakte voorwerpen (RELIGIEUZE VOORWERPEN) Iconclass |
School / Stijl |
romantiek
AAT
historisme AAT |
Histoire de la peinture et de la sculpture en Belgique : 1830-1930 / Paul Lambotte. - Bruxelles : G. Van Oest, 1930 (p. 9-40) |
Louis Gallait (Fonds Richard de Moor). - [s.l.] : [s.n.], [s.a.] |
Catalogus van het Museum van Schoone Kunsten Gent : II: Moderne Meesters / Georges Chabot, Fritz Van Loo. - Gent : Ad. Hoste, 1932 (p. 71) |
Louis Gallait (1810-1887) : La gloire d'un romantique (expositionTournai, Musée des Beaux-Arts, 21.11.1987 - 22.02.1988). - Bruxelles : Crédit Communal, 1987 (p. 190-191) |
Museum voor Schone Kunsten Gent : Catalogus schilderkunst ; Deel I: 14de - 18de eeuw ; Deel II: 19de - 20ste eeuw / Robert Hoozee, Johan De Smet, Bruno Fornari, Ruth Monteyne. - Gent : Museum voor Schone Kunsten Gent, 2007 (dl. II, p. 162-163 (ill.)) |
Heb je een vraag of wil je meer informatie over dit object? Laat het ons weten via collectie.msk@stad.gent |