COLLOQUIA

De getroebleerde geest: folie, neurasthenie en melancholie in de negentiende-eeuwse kunst

In samenwerking met
de Werkgroep XIX en de European Society for Nineteenth-Century Art.


Met de steun van FWO Vlaanderen, Vlaamse Kunstcollectie, Museum voor Schone Kunsten Gent, Nederlandse Onderzoekschool Kunstgeschiedenis (OSK), Universiteit Gent – Faculteit Letteren en Wijsbegeerte


Organiserend comité
: Jan Dirk Baetens (Radboud University, Nijmegen), Koen Brosens (KU Leuven), Rachel Esner (Universiteit van Amsterdam), Bruno Fornari (Museum voor Schone Kunsten Gent), Jenny Reynaerts (Rijksmuseum, Amsterdam), Johan De Smet (Museum voor Schone Kunsten Gent), Marjan Sterckx (Universiteit Gent) en Cathérine Verleysen (Museum voor Schone Kunsten Gent)


Wetenschappelijk comité: Werner Adriaenssens (Vrije Universiteit Brussel), Maite van Dijk (Van Gogh Museum, Amsterdam), Mayken Jonkman (RKD, Den Haag), Herwig Todts (Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen), Francisca Vandepitte (Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Brussel), Filip Vermeylen (Erasmus Universiteit, Rotterdam) en Catherine de Zegher (Museum voor Schone Kunsten Gent)

Op 7 mei 1824 schreef Eugène Delacroix in zijn dagboek: “Ik geef helemaal niets om rationele schilderkunst. Ik merk dat mijn getroebleerde geest wild tekeer moet gaan, los moet breken, op honderd manieren moet proberen vooraleer het doel te bereiken dat me obsedeert. (...) Als ik niet sidder zoals een slang in de handen van de Pythones, blijf ik koud; dat moet ik erkennen en daaraan moet ik me onderwerpen; en dat doen is gelukzaligheid.”


In deze regels riep Delacroix het eeuwenoude idee op van de waanzinnige kunstenaar, getormenteerd maar goddelijk geïnspireerd, balancerend tussen krankzinnigheid en genialiteit. De aantrekkingskracht van deze notie op Delacroix kwam niet alleen. De opkomst van de romantiek leidde tot een explosief toenemende belangstelling voor het irrationele en voor de belofte die het irrationele in zich droeg om de kunsten, en zelfs het gehele leven, te bevrijden, en die belangstelling zinderde na doorheen de rest van de negentiende eeuw.


Ter gelegenheid van de Théodore Géricault tentoonstelling in het Museum voor Schone Kunsten Gent, organiseert het museum in samenwerking met de Werkgroep XIX en de European Society for Nineteenth-Century Art een tweedaags congres rond het thema van waanzin en kunst in de negentiende eeuw, een tijd waarin kunstenaars voor het eerst doelbewust inspiratie zochten in het mentaal afwijkende en de idee van kunst als expressie van de eigen emoties ten volle ontwikkelden. Het congres brengt internationale specialisten rond dit thema samen en besteedt zowel aandacht aan de mythe van het artistieke temperament als aan voorstellingen van folie, neurasthenie of melancholie.

Waar

Museum voor Schone Kunsten Gent
Auditorium
Hofbouwlaan 28
Gent


Wanneer

vrijdag 16 mei en zaterdag 17 mei

 

Informatie
Jan Dirk Baetens, Radboud University Nijmegen: j.baetens@let.ru.nl
Cathérine Verleysen, Museum of Fine Arts Ghent: catherine.verleysen@gent.be

 

Toegang

€ 40 (studenten € 25) 

Koffiepauzes en lunch inbegrepen

Maximum inschrijvingen: 100

 

Registration

Stuur een mail naar catherine.verleysen@gent.be (met vermelding van uw institutionele affiliatie) en schrijf het het deelnamebedrag over op:

AGB Kunsten en Design – Botermarkt 1 – B-9000 Gent

IBAN BE11 0910 1974 1448

BIC GKCCBEBB

Met vermelding van de naam van de deelnemer en 'The Turbulent Mind’

 

De inschrijving is pas bevestigd na het ontvangen van het deelnamebedrag.

 

Voertaal
English / Français

 

Click here for all info on the colloquium in English.

 

 


Théodore Géricault,  Portret van een kleptomaan, ca. 1820-1824
 © Museum voor Schone Kunsten Gent

 

 

 

Théodore Géricault, De kinderrover, 1819- 20 / 1822-23

© Michele and Donald D’Amour Museum of Fine Arts, Springfield,
Massachusetts, The James Phillip Gray Collection