Théo Van Rysselberghe – De vallei van de Samber
Théo Van Rysselberghe – De vallei van de Samber

Théo Van Rysselberghe  De vallei van de Samber

Dat 'Kanaal in Vlaanderen' van Théo Van Rysselberghe als zoveelste topstuk uit een Belgische collectie in het buitenland is verkocht aan een recordprijs, is slecht nieuws voor onze musea. Maar er is ook goed nieuws. In de veiling bij Sotheby's Londen, de dag daarop, 22 juni, werd een ander werk van Van Rysselberghe geveild, 'De vallei van de Samber'. De stad Gent is er in geslaagd om dit werk aan te kopen voor zo'n 610.000 euro. Het Museum voor Schone Kunsten is bijzonder opgetogen met deze aankoop. Het museum bezit verscheidene werken van Théo Van Rysselberghe, waaronder twee topwerken: het vroege 'Portret van Marguerite Van Mons' en het latere 'De lezing'. Tussen deze twee ontbrak in de collectie tot nog toe een voorbeeld waarin de kunstenaar de pointillistische stippeltechniek radicaal toepaste. .

Théo Van Rysselberghe  De vallei van de Samber

'De vallei van de Samber' was in Gent te zien in de Van Rysselberghe retrospectieve van 1983. Het werk is minder spectaculair dan 'Kanaal in Vlaanderen', maar het is niet minder belangrijk. 'De vallei van de Samber' is immers een van de eerste werken waarin de Gentse kunstenaar, naar het voorbeeld van Seurat, de stippeltechniek ging toepassen op het landschap. De kunstenaar stelde dit werk tentoon bij de Brusselse avant-gardekring, les Vingt, in 1891.'De vallei van de Samber' bevond zich, zoals de meeste gepointilleerde werken van Van Rysselberghe, in het buitenland, meer bepaald in een privéverzameling in New York.Met deze aanwinst is dan ook een belangrijk werk van Van Rysselberghe naar zijn thuisland teruggekeerd.