Gustave De Smet – Het goede huis
Bekijk de virtuele rondleiding

Gustave De Smet  Het goede huis

Van 1926 tot 1928 schiep Gustave De Smet een aantal decoratieve werken in een strenge en afstandelijke vormentaal. Hiermee sloot hij aan bij de behoefte aan orde en stabiliteit, de zogenaamde 'retour à l'ordre', die na de Eerste Wereldoorlog in geheel Europa het artistieke klimaat bepaalde. De collageachtige compositie met geschematiseerde figuren van bijvoorbeeld Het goede huis herinnert aan het werk van de Franse kunstenaar Fernand Léger, de belangrijkste vertegenwoordiger van deze strekking. Het koloriet van De Smet is in die jaren overwegend koeler dan in zijn vroeger en later werk waarin hij meer aardekleuren gebruikt. Vaak domineren enkele kleuren, zoals hier de gradaties van bruin en wit-roze. Het onderwerp, een bordeelscène, past in de toenmalige belangstelling van de kunstenaar voor een stedelijke thematiek.

Formaat

H: 135,1 cm
B: 120,3 cm

Techniek

Olieverf op doek

Jaartal

1926

copyright

© SABAM Belgium