George Minne – De fontein der geknielden
George Minne – De fontein der geknielden
George Minne – De fontein der geknielden

George Minne  De fontein der geknielden

Deze pakkende beeldengroep is wellicht het beroemdste werk van beeldhouwer George Minne. Het concept dateert van 1898. Minne is dan 32 jaar en woont pas in Brussel. Hij maakte er vanaf 1900 verschillende versies van: in gips, marmer en brons. Het exemplaar in het museum is het enige gipsen exemplaar dat bewaard bleef. Het stond tot aan zijn dood in het atelier van Minne en werd in 1982 aan het museum geschonken door de dochter van de kunstenaar. De uiteindelijke versie in marmer, uitgevoerd voor het Folkwang Museum in Hagen, is vandaag te bewonderen in het gelijknamige museum in Essen.

George Minne  De fontein der geknielden

De ritmische herhaling van de vijf identieke naakte jongens die aan de rand van het ronde waterbekken knielen, geeft tegelijk lichtheid en expressieve kracht aan dit werk. Er spreekt eenzaamheid en verlangen uit hun breekbare houding. Ze roepen Ovidius' verhaal op van de eenzame Narcissus die in het water zijn spiegelbeeld ziet en tevergeefs op zichzelf verliefd wordt. Maar George Minne is ook een christelijke en vrome kunstenaar. De fontein kan dan ook religieus geïnterpreteerd worden; denk aan de Bron van het Leven, zoals op het Lam Godsretabel van de gebroeders van Eyck te zien is.

George Minne  De fontein der geknielden

In de jaren 1930 concipieerde Minne zelf nog twee replieken in steen en brons. Een daarvan staat in het centrum van Gent, op het Emile Braunplein, genoemd naar de burgemeester die Minne zelf goed heeft gekend. Het andere bevindt zich in de tuin van het parlementsgebouw in Brussel. Zij sluiten aan bij de toen heersende Art Deco-stijl en missen de eenvoud van lijn en het strakke geometrische karakter van het eerste ontwerp.

Formaat

H: 169,5 cm
B: diameter 240 cm
sokkel: 50 cm

Techniek

Gips

Jaartal

ca 1905 (beelden) / ca 1927-1930 (bekken)