Theodoor Rombouts – Allegorie van de vijf zintuigen
Theodoor Rombouts – Allegorie van de vijf zintuigen
Theodoor Rombouts – Allegorie van de vijf zintuigen
Bekijk de virtuele rondleiding

Theodoor Rombouts  Allegorie van de vijf zintuigen

Er speelt zich op het eerste gezicht een vrolijk en ontspannen zinnelijk tafereel af op dit grote doek, een meesterwerk uit 1632. Het is gemaakt in opdracht van de Gentse bisschop Antonius Triest. Zoals uit de titel blijkt, moeten we er meer achter zoeken. Schilder Theodoor Rombouts brengt een allegorie, een geliefd genre in de schilderkunst van de 16de en 17de eeuw.

Theodoor Rombouts  Allegorie van de vijf zintuigen

Het eigenlijke onderwerp is de uitbeelding van de vijf zintuigen in de gedaante van menselijke (lees: mannelijke) figuren, met attributen die hen moeten helpen thuiswijzen. Van rechts naar links:- reuk: de man met de pijp en de lookbollen,- smaak: de man met de wijn en aan zijn voeten etenswaren,- tastzin: de blinde man met voor zich fragmenten van beeldhouwwerken,- gehoor: de man met de muziekinstrumenten bij zich,- gezicht: de man met de bril. Met zijn rechterhand houdt hij een spiegel vast waarin we fragmenten van de instrumenten zien, zoals op een stilleven.

Theodoor Rombouts  Allegorie van de vijf zintuigen

Rombouts, een Vlaamse zogeheten caravaggist, neemt de gelegenheid te baat om facetten van menselijke activiteiten levendig uit te beelden: muziek, kunst, gastronomie, ... Vaak vormden schilderijen als deze vooral de aanleiding om de schilder te laten uitpakken met zijn technische mogelijkheden. En er is hier inderdaad veel variatie merkbaar: het kleurenpalet is verscheiden, de bewegingen zijn soepel en de ruimte wordt intens benut. De kleren van de muzikant glanzen en spelen een spel met licht en schaduw. Het contrast met zijn levenloze blauwe kousen is frappant. Rombouts experimenteerde met goedkopere verfstoffen. In de loop der tijden zijn de blauwe pigmenten beginnen oxyderen waardoor diepte en modelé uit die partijen verdwenen.

Formaat

H: 207 cm
B: 288 cm

Techniek

Olieverf op doek

Jaartal

ca 1632