Peter Paul Rubens – De Geseling van Christus
Peter Paul Rubens – De Geseling van Christus

Peter Paul Rubens  De geseling van Christus

In de Antwerpse Sint-Pauluskerk, de vroegere kerk van de paters dominicanen, hangt het doek De geseling van Christus van Peter Paul Rubens uit ca. 1617. De olieverfschets uit het Museum van Gent maakte Rubens ter voorbereiding van dat monumentale schilderij. Zijn plastische 'taal' komt ook in het kleine formaat prachtig tot uitdrukking: er is een schril contrast tussen het lijdende lichaam van Christus en zijn gewelddadige beulen. Het doek maakt in Antwerpen vandaag nog deel uit van een reeks van 15 werken die door elf kunstenaars gerealiseerd zijn, onder wie ook Maarten de Vos, Anthony van Dyck en Jacob Jordaens. De reeks is gewijd aan de zogeheten mysteries van de rozenkrans en hangt nog op de plaats waarvoor ze werd gemaakt, wat zeldzaam is.

Peter Paul Rubens  De geseling van Christus

Tussen een bestelling voor een schilderij en de afwerking ervan speelde zich in Rubens' baroktijd een ontwerpproces in verschillende stadia af. Dat begon vaak met een vluchtige 'crabbelingh'. De volgende fase was het maken van een uitgewerkte schets in olieverf, zoals dit er een is. Voor een kunstenaar als Rubens zijn deze schetsen het belangrijkste deel van het proces. In zijn ogen was het concept, de zogeheten vinding, van een schilderij essentieel. En dat concept krijgt vorm op zo'n schets of modello. Na het modello maakte de schilder allerlei detailstudies, onder meer van hoofden en architecturale details. De eigenlijke uitvoering 'in het groot' liet een kunstenaar als Rubens vaak gedeeltelijk over aan zijn ateliermedewerkers.

Formaat

H: 37,4 cm
B: 35,1 cm

Techniek

Olieverf op paneel

Jaartal

ca. 1614