Kroning van Maria
Puccio Di Simoni – Kroning van Maria
Puccio Di Simoni – Kroning van Maria (paneel)
Puccio Di Simoni – Kroning van Maria

Puccio Di Simoni  Kroning van Maria

Een van de oudste schilderijen van het museum is van de Florentijn Puccio di Simone. Het dateert van ca. 1350.Christus zet zijn moeder Maria een kroon op het hoofd. Het is eengeliefd tafereel in de toenmalige schilderkunst in Firenze, dat met veel decoratieve pracht en praal wordt uitgebeeld. Het rode erekleed op de achtergrond bijvoorbeeld, met z'n goudkleurige en grijze motieven, imiteert kostbare Chinese stoffen; ook de aureolen zijn decoratief uitgewerkt. Opvallend en nieuw voor die tijd is de vervlakking van de figuren: het valt niet uit te maken of Maria en Jezus zitten dan wel zittend 'zweven'.

Puccio Di Simoni  Kroning van Maria

Aan de voeten van moeder en zoon luisteren zes knielende engelen de apotheose van Maria's leven musicerend op. De figuurtjes zijn veel kleiner dan de twee hoofdpersonages. Dat is een zaak van hiërarchie.

Puccio Di Simoni  Kroning van Maria

Het paneel met De kroning van Maria vormde het midden van een veelluik met tenminste vijf luiken. Dat deed dienst als retabel of altaarstuk. Twee zijpanelen bevinden zich in Berlijn (Gemäldegalerie). Ze stellen de heiligen Catharina en Laurentius voor, die het hoofdtafereel bijwonen. Maria's kroning had doorgaans een talrijk opgekomen publiek van heiligen. Puccio wijkt hiervan af.Boven het middenpaneel met zijn toentertijd ongewone afschuining was vermoedelijk God de Vader afgebeeld.

Puccio Di Simoni  Kroning van Maria

Doorgaans is Maria's kroon kegelvormig, zoals ook hier. Maar op dit paneel is ze wel opvallend rijk uitgewerkt. Vermoedelijk gaat het om de voorstelling van een keizerskroon, het hoogst denkbare ereteken. Dat kunnen we afleiden uit een soortgelijke kroon op een keizerlijk grafmonument dat zich in de Dom van Pisa bevond (nu in het bijbehorende museum).

Formaat

H: 159,6 cm
B: 69 cm

Techniek

Olieverf op paneel

Jaartal

ca. 1350