Omgeving van de meester van Flémalle – De man van smarten
Omgeving van de meester van Flémalle – De man van smarten

Omgeving van de meester van Flémalle  De man van smarten

De man van smarten – de lijdende Jezus die zijn wonden toont, hier in aanwezigheid van twee meelijdende engelen – is een oud thema in de schilderkunst, waarvan er diverse varianten zijn. Het symboliseert de onsterfelijkheid van de godmens Jezus, door zijn offer te tonen. Op dit werk gebeurt dat tegen een gouden, en dus hemelse, achtergrond. Christus' gemartelde lichaam zit in een verwrongen pose. Uit zijn wonden stroomt bloed. De man van smarten balt het hele Passieverhaal als het ware samen in dit ene beeld. Het schilderij dateert van omstreeks 1430, de tijd waarin Jan van Eyck zijn Lam Gods schildert. Het komt uit de omgeving van de zogeheten Meester van Flémalle, een van de eerste Vlaamse Primitieven.

Omgeving van de meester van Flémalle  De man van smarten

Een emotievol beeld als de man van smarten moest gelovigen helpen om zich bij hun gebeden spiritueel te vereenzelvigen met hun Verlosser. Het verdriet en het medelijden op het gezicht van de engelen beklemtonen het dramatische karakter van het tafereel. De twee zijn niet toevallig gekleed in het gewaad van diakens of priesterassistenten: in de eucharistieviering vormen de herinnering aan Jezus' offer en het ritueel aanbieden van het lichaam van Christus (de gewijde hostie) de kern van het gebeuren.Een andere man van smarten in de collectie is die van Maarten van Heemskerck.

Formaat

H: 36 cm
B: 28 cm

Techniek

Olieverf op paneel

Jaartal

ca. 1430